شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دبیر ستاد ملی کرونا: نتیجه آزمایش انسانی واکسن ایرانی کرونا دو ماه دیگر مشخص می‌شود، آغاز تولید انبوه شش ماه بعد

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که مرحله تزریق واکسن کرونا که روز سه‌شنبه آغاز شد در دو فاز چهارده روزه به ۵۶ نفر داوطلب انجام خواهد شد و بعد از آن‌که نتیجه این آزمایش دو ماه دیگر مشخص شد، در ۶ تا ۷ ماه آینده واکسن کرونای ساخت ایران به مرحله تولید نیمه صنعتی خواهد رسید.

حمیدرضا جمشیدی، دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا، در یک برنامه تلویزیونی با بیان این‌که واکسن کرونایی که تست انسانی آن روز سه‌شنبه نهم دی‌ماه در ایران آغاز شد در آزمایش روی حیوانات بالای ۹۰ درصد موثر بوده است»، گفت: «فاز اول این آزمایش پس از ۱۴ روز با تکرار دُز دیگر واکسن تمام می‌شود و نتایج بعد از دو ماه مشخص می‌‌شود.»

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره تولید انبوه واکسن کرونا در ایران و شروع واکسیناسیون گفت که «تاریخ قطعی نمی‌توان پیش بینی کرد، اما امیدواریم ۶ یا ۷ ماه آینده به نقطه تولید نیمه صنعتی برسیم».

او گفت که ما در کنار ساخت واکسن بحث راه‌اندازی خط تولید را هم دنبال کرده‌ایم و خط تولید نیمه صنعتی برای تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز داریم، اما باید منتظر نتایج تست واکسن بشویم.

حمیدرضا جمشیدی همچنین با تاکید بر این‌که «واکسن ما صد درصد ایرانیِ ایرانی است از صفر تا صد»، گفت که در ساخت واکسنی که تست انسانی آن روز سه‌شنبه شروع شد «از ویروس غیرفعال‌شده استفاده کرده‌ایم» و واکسن چینی نیز مانند واکسن ما ساخته شده است.

او گفت که استفاده از مواد ژنتیک یکی دیگر از روش‌های ساخت واکسن کروناست که در ستاد اجرایی امام و در یک شرکت دانش‌بنیان از این روش هم دارد برای تولید واکسن استفاده می‌شود و تاکنون روی موش آزمایش شده و به زودی روی میمون هم آزمایش خواهد شد.

این مقام ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین گفت که دو روش دیگر هم هست که ساخت واکسن با استفاده از پروتئین انجام می‌شود که در انستیتو پاستور ایران از این روش‌ها دارند برای ساخت واکسن استفاده می‌کنند که آن هم به مرحله آزمایش روی میمون رسیده و نتایج خوبی هم داشته است.

به گفته جمشیدی «تقریبا همه روش‌هایی که در دنیا برای ساخت واکسن مورد استفاده قرار می‌گیرد در ایران هم مورد استفاده قرار گرفته است».

جمشدی با نام بردن از «حسن میرشمسی» از مدیران پژوهش و مسئول واحد تولید واکسن‌های پزشکی انستیتو رازی در دهه‌های سی تا پنجاه خورشیدی، گفت که «ما گاهی یادمان می‌رود که چه زیرساخت‌هایی در تولید واکسن در کشور داریم، ما بزرگانی مثل میرشمسی داشته‌ایم و امروز هم میرشمسی‌های جوان بسیار عالمانه و عاشقانه شبانه روز دارند کار می‌کنند و واکسن دیفتری، کزاز، هپاتیت، فلج اطفال را خودمان تولید می‌کنیم و مصرف می‌کنیم».

هم‌زمان سعید نمکی، وزیر بهداشت، نیز روز سه‌شنبه در جریان آغاز آزمایش انسانی واکسن کرونا و تزریق اول دوز آن با بیان این‌که «ما ۱۰۰ سال است که در منطقه واکسن‌ساز هستیم»، گفت که کسانی که فکر می‌کنند اولین بار است که واکسنی را تزریق می‌کنیم بسیار در اشتباه هستند؛ ما سال ۱۲۹۹ خورشیدی انستیتو پاستور و سال ۱۳۰۳ انستیتو رازی را داشتیم و تمام ایرانیان دوران زندگیشان را با واکسن‌های ایرانی آغاز کرده‌اند.

او گفت که ایران اولین واکسن‌ساز آسیا بود که به بسیاری از کشورهای دنیا و منطقه واکسن صادر می‌کرد.

با این حال نمکی در سخنان خود به «مظلوم و مغفول ماندن دو موسسه بزرگ و بین‌المللی رازی و پاستور ایران» اشاره کرد و گفت که این وضعیت «لطمه‌ای به توسعه واکسن‌سازی کشور زد». او اما به دلایل و چگونگی افول این دو موسسه در سال‌های استقرار جمهوری اسلامی اشاره نکرد.

حمیدرضا جمشیدی، دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا، اعلام کرده است که تا یک ماه دیگر تزریق انسانی واکسن کرونای انستیتو رازی هم آغاز می‌شود.

دبیر ستاد ملی مقابله این را هم گفت که «به هر حال با تمرکزی که روی ساخت واکسن کرونا به وجود آمده است چه به نتیجه برسیم چه نرسیم پایه علمی کشور ارتقا می‌یابد و تهدید کرونا، فرصت‌های جدیدی برای کشور به وجود آورده است».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More