شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دبیرکل سازمان ملل در گزارشی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد

 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در گزارشی نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران نگرانی جدی ابراز کرد و نوشت در فاصله خرداد ۹۹ تا ۱۴۰۰ (دوره زمانی این گزارش) «هیچ تلاش معناداری» برای ارتقای سطح پایبندی ایران به قوانین بین‌المللی حقوق بشر انجام نشده است.

او در این گزارش که برای ارائه به هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل تهیه شده، افزود عواملی همچون اجرا نشدن قانون و ضعف در سازوکارهای اجرای عدالت و پاسخگویی مسئولان باعث ایجاد مصونیت و افزایش احتمال بروز تخلفات در آینده شده است.

گوترش تصریح کرد حکومت ایران نتوانسته تخلفاتی را که در جریان اعتراضات آبان ۹۸ علیه قربانیان مرتکب شده بود، جبران کند و معترضان، مدافعان حقوق بشر، وکلا و فعالان مدنی همچنان مورد ارعاب، بازداشت خودسرانه و تعقیب قضایی قرار می‌گیرند و در برخی موارد نیز برایشان حکم اعدام صادر می‌شود. 

بنا بر این گزارش، زنان و اقلیت‌ها در ایران نیز همچنان با تبعیض گسترده روبرو هستند.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به افزایش اعدام شهروندان، به ویژه اقلیت بلوچ، به خاطر جرایم مرتبط با مواد مخدر اعلام کرد در شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۳۵ نفر به خاطر این نوع جرایم اعدام شده‌اند، در حالی که تعداد این اعدام‌ها در کل سال گذشته میلادی ۲۵ نفر بوده است.

او با اشاره به اعدام گسترده اقلیت‌های قومی از جمله بلوچ‌ها (۲۶ نفر)، کردها (هشت نفر) و عرب‌ها (ده نفر) تصریح کرد بسیاری از این افراد به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، فساد فی‌الارض، محاربه و عضویت در گروه‌های سلفی اعدام شده‌اند.

گوترش در ادامه خواستار توقف اعدام کودک-مجرمان شد و نوشت از مارس سال جاری میلادی ۸۵ کودک-مجرم در صف اعدام قرار داشته‌اند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین با اعلام اینکه در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۲۴ کولبر و سوخت‌بر کرد و بلوچ با شلیک نیروهای مرزبانی کشته شده‌اند، استفاده بیش از حد حکومت ایران از زور را محکوم کرد.

گوترش با اشاره به مرگ برخی زندانیان در دوران حبس در زندان‌های ایران هم اضافه کرد برخی از آنها به دلیل شکنجه، برخی به دلیل عدم دسترسی به درمان مناسب و برخی به هر دو دلیل جان خود را از دست داده‌اند.

او همچنین به گزارش‌ها در خصوص شکنجه زندانیان به دست نیروهای پلیس، اطلاعات و دیگر نیروهای امنیتی اشاره کرد و از نبود سیستم نظارت اثربخش بر چنین تخلفاتی انتقاد کرد.

گسترش کرونا در زندان‌ها، نامناسب بودن امکانات زندان قرچک برای زنان زندانی، شکنجه و بدرفتاری با کودکان، زنان و مردان برای گرفتن اعتراف اجباری، حبس انفرادی درازمدت و بازداشت طولانی‌مدت پیش از برگزاری دادگاه به ویژه حبس انفرادی حبیب و وحید افکاری و شکنجه و تهدید آنها به قتل و آزار جنسی، ادامه حبس فعالان محیط زیست، وضعیت زندانیان دوتابعیتی به ویژه احمدرضا جلالی، کامران قادری و مراد طاهباز از جمله دیگر مواردی بودند که گوترش در گزارش خود به آنها پرداخت.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More