شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دانشگاه علوم پزشکی اهواز: فاصله بستری تا جان‌باختن بیماران کرونا در خوزستان به ۲۴ ساعت رسیده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرد که طی سه هفته گذشته بسیاری از بیماران کرونا کمتر از بیست و چهار ساعت پس از بستری، جان باخته‌اند. این درحالی است که ستاد ملی مقابله با کرونا با وجود درخواست‌مقام‌های خوزستان و روسای بیمارستان‌ها برای قرنطینه دو هفته‌ای، با این تعطیلی موافقت نکرده است.

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان با اشاره به اعلام شرایط ویژه کرونایی در این استان، گفت که به طور متوسط روزانه ۲ هزار تست مثبت کرونا در خوزستان ثبت می‌شود ولی تعطیلی دو هفته‌ای خوزستان فعلا منتفی شده است. او افزود که ممکن است کنترل‌ها قوی‌تر و ورودی و خروجی استان به مدت دو هفته بسته شد.

همزمان فرهاد ابول‌نژادیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در یک برنامه تلویزیونی گفت که پس از بررسی جان‌باختگان کرونا در خوزستان از تاریخ ۲۰ بهمن تا ۱۲ اسفندماه، مشخص شد ۷۰ درصد از بیماران کرونا، به محض ورود به اورژانس، اینتوبه شدند و پس از رسیدن برخی بیماران به اورژانس نیز مشخص شد که آنها پیشتر جان‌باخته‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز همچنین گفت که یک سوم بیماران بدحال کرونا پس از بستری در بیمارستان‌های خوزستان کمتر از بیست و چهار ساعت در بیمارستان دوام می‌آورند و جان خود را از دست می‌دهند و این آمار بسیار نگران کننده است.

ابول‌نژادیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی خوزستان گفت که «این موضوع بیانگر مراجعه دیرهنگام بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها است».

مقام‌ها و رسانه‌های رسمی در ایران طی روزهای گذشته با برجسته کردن اصطلاح «بیمارستان هراسی» تاکید دارند که بیماران کرونا به دلیل بی‌توجهی خودشان و مراجعه دیرهنگام به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند.

این درحالی است که هزینه‌های درمان کرونا برخلاف سخنان مقام‌های دولتی در اغلب موارد غیر رایگان و با هزینه بالاست و بسیاری از بیمارستان‌ها پیش از بستری بیماران کرونا خواهان پرداخت مبالغ چند میلیون تومانی به حساب بیمارستان می‌شوند.

در استان خوزستان که رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مراجعه دیرهنگام بیماران به مراکز درمانی سخن گفته طی روزهای اخیر روسای شش بیمارستان بزرگ اهواز اعلام کردند که ظرفیت بیمارستان‌ها پُر و تخت‌های آی‌سی‌یو تمکیل است، وضعیتی که اغلب شهرهای دیگر نیز این استان نیز با آن مواجه بوده‌اند و جایی برای پذیرش بیماران جدید کرونا وجود نداشته است.

علاوه بر این، محمد طالب‌پور، رییس بیمارستان سینای تهران، دو روز قبل گفت که دلیل افزایش مراجعه بیماران با وضعیت وخیم و فاصله کوتاه بستری تا جان‌باختن این بیماران، وجود یک «حلقه گم‌شده» در برنامه‌های وزارت بهداشت است که بیماران سرپایی با تجویز دارو در قرنطینه خانگی رها می‌کند.

رییس بیمارستان سینا، دو روز قبل درباره دلیل افزایش شمار مراجعه بیماران بدحال به بیمارستان‌ها، به روزنامه ایران گفت که در پیک اول کرونا افراد دارای علائم کرونا بدون آنکه شرایط بستری داشته باشند، به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند و این باعث می‌شد بیشتر مبتلا شوند برای همین وزارت بهداشت سیستم‌های هوشمند از قبیل ویزیت رایگان و سامانه‌های ۴۰۳۰ را فعال کرد تا افراد در سطوح پایین و بدون وارد شدن به فضای بیمارستان که تراکم مریض زیاد است درمان سرپایی بگیرند.

طالب‌پور افزود که این  برنامه ایراد دارد چون کسی نیست که علائم بیمار را کنترل کند یا بیمار مجددا به پزشک مراجعه کند، بنابراین گروهی از بیماران با دریافت دارو خوب می‌شوند اما گروهی بدتر می‌شوند چرا که اینها نیاز به مراقبت‌های جدی‌تر داشتند.

رییس بیمارستان سینا تاکید کرد که در برنامه وزارت بهداشت «این فضا دیده نشده بود که اگر مریض حالش بدتر شد چکار کند»، فقط «توصیه کردند اگر مریض حالش بدتر شد به بیمارستان برود اما چه معیاری برای تشخیص علائم نیاز به بستری، در بیمارستان وجود داشت این اشتباهی بود که در مجموعه برنامه‌ریزی سرپایی» رخ داده است.

طالب‌پور تاکید کرد که یعنی یک جای کار نقص دارد و «معیار مراجعه به بیمارستان» حلقه گم‌شده در برنامه درمان سرپایی به حساب می‌آید.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More