شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
اختصاصی ایران اینترنشنال 

دانشگاه علوم پزشکی اهواز: «فاصله‌گذاری هوشمند» موجب اوج‌گیری کرونا در خوزستان شد

هم‌زمان با اوج‌گیری دوباره ویروس کرونا در خوزستان، تصویر گزارشی رسمی که به دست ایران‌اینترنشنال رسیده نشان می‌دهد دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور این استان اجرای «فاصله‌گذاری هوشمند» را دلیل موج دوم شیوع بیماری در خوزستان دانسته است. 

 

این سند که مربوط به روز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه است گزارشی از اقدامات محمد علوی،‌ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی جندی‌شاپور اهواز، در مقابله با کرونا را توضیح می‌دهد.

بخش بررسی «مهم‌ترین علل افزایش موارد ابتلای مردم استان خوزستان به کرونا» در این گزارش به بی‌تفاوتی مردم به دلیل «کاهش حساسیت بعد از بازگشایی صنوف» و «اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند» اشاره کرده است.

معاون این دانشگاه اشاره می‌کند: «پایین بودن آمار ابتلا به کرونا در استان خوزستان یک اطمینان کاذب و کاهش حساسیت در مردم به وجود آورد و در نتیجه توصیه‌‌های بهداشتی به درستی رعایت نشد.»

در رده‌های بعدی «عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی» و‌ «حضور در تجمعات و برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا» علت‌های مهم شیوع مجدد این ویروس عنوان شده‌اند.

بخشی از این سند رسمی روز شنبه چهارم خرداد ماه در سخنرانی ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در جلسه مسئولان ستاد مدیریت کرونا در خوزستان مورد اشاره قرار گرفت.

او با این که به بالا بودن میزان شیوع این بیماری در خوزستان اشاره کرد، اما گفت که امیدوار است با «فاصله‌گذاری اجتماعی» و «بازگشایی‌های هوشمندانه» فعالیت‌های مناسب در جهت تامین معیشت مردم انجام شود. 

او اشاره‌ای به تاثیر بازگشایی‌ها در تشدید موج کرونا نکرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی روز ۲۸ اردیبهشت‌ماه گفته بود: «خوزستان تا پایان فروردین جزو استان‌های با آمار پایین بود ولی حالا به این جایگاهی رسیده است که حتی یک غفلت کوچک هم می‌تواند منجر به افزایش موج ابتلای به کرونا شود.» 

 

ابراز اطمینان حریرچی از فاصله‌گذاری هوشمند

گزارش منفی دانشگاه علوم پزشکی در حالی است که پیشتر حریرچی گفته بود «ما اطمینان ۱۰۰ درصد داریم که مرحله جدید طرح فاصله‌گذاری هوشمند و پروتکل‌های فعالیت اصناف موفقیت‌آمیز خواهد بود.»

این طرح با موافقت حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران،‌ و دستور او برای بازگشایی مشاغل، جاده‌‌ها و بازگشت به فعالیت‌های اقتصادی از ۲۳ فروردین‌ماه در استان‌ها و آخر همان ماه در تهران آغاز شده بود.

روحانی مراحل این طرح سراسری را که با وجود هشدار و نگرانی مسئولان حوزه بهداشت آغاز شد بر اساس «سبک زندگی ایرانی و با مدلی بومی» توصیف کرده بود.

آخرین گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد وضعیت استان هرمزگان در شرایط هشدار و قرمز قرار گرفته و بیشترین موارد آلودگی به ویروس کرونا در ایران با حدود ۲۵ درصد از این استان گزارش شده است. 

شمار بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان با افزوده شدن ۶۲۹ بیمار جدید از ۱۱ هزار نفر گذشته است.

رضا نجاتی، سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونای خوزستان، اعلام کرده است که پس از چند روز تعطیلات، تمامی ادارات دولتی و بانک‌ها از روز سه‌شنبه باز می‌شوند و فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

پیشتر با افزایشی شدن این بیماری مراکز عمومی آن یک هفته تعطیل شده بودند.

 

مشکل کادر درمانی در بیمارستان‌ها

در قسمت دیگری از این سند که ایران‌اینترنشنال به آن دست‌ یافته معاون دانشگاه علوم پزشکی اهواز «ترمیم نیروی انسانی» را از جمله اقدامات مقابله با کرونا مورد اشاره قرار داده است.

این در حالی است که برخی رسانه‌های محلی دزفول از اخراج ۳۸ نفر از نیروهای اورژانس این شهر در پی اعتراض به عدم پرداخت حقوق خبر داده‌اند.

از سوی دیگر، این گزارش در حالی به قراردادهای ۸۹ روزه با نیروی کار اشاره کرده که خانه پرستار قبلا این نوع استخدام را «استثمار نیروی کار» خوانده بود. 

مراکز درمانی و بیمارستان‌های ایران بنا بر تایید مقام‌های رسمی از جمله سعید نمکی،‌ وزیر بهداشت،‌ از مدت‌ها پیش با کمبود پرستار مواجه بوده‌اند. نمکی در‌ دی‌ماه سال گذشته اشاره کرده بود که برخی پرستاران ۱۸ ماه حقوق معوقه دارند.

بر اساس اعلام پیشین مسئولان نظام عالی پرستاری، ایران با کمبود بیش از ۲۰۰ هزار پرستار روبه‌رو است.

متن کامل سند را در زیر بخوانید

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More