شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دادگاه خبرنگار پرس‌تی‌وی در واشنگتن

 

مرضیه هاشمی، خبرنگار و مجری شبکه تلویزیونی ایرانی پرس‌تی‌وی که در آمریکا بازداشت شده قرار است  امروز جمعه ۲۸ دی ماه در دادگاهی واقع در واشنگتن‌دی‌سی حاضر شود.

به گزارش شبکه انگلیسی‌زبان پرس‌تی‌وی، فرزندان این مجری پیشتر برای ارائه شهادت به  دادگاه احضار شده بودند.

گفته می‌شود مرضیه هاشمی با نام اصلی ملانی فرانکلین که شهروند و متولد ایالات متحده آمریکا است یکشنبه  ۲۱ دی به هنگام ورود به این کشور در فرودگاه سنت‌لوئیز از سوی ماموران اف‌بی‌آی بازداشت شد. او در حال حاضر در بازداشتگاهی در واشنگتن نگهداری می‌شود.

خبرنگار ۵۹ ساله پرس‌تی‌وی برای دیدار با فرزندان و بستگان و عیادت از برادر بیمارش به زادگاهش سفر کرده بود و دو روز پس از بازداشت، در گفت‌و‌گو با دخترش گفت‌وگو نسبت به وضعیت خود در بازداشتگاه معترض بوده است.

واکنش‌ها در ایران

تهران ضمن محکوم کردن بازداشت مجری شبکه انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی  خواستار آزادی فوری او شده است. مقام‌های مختلف در اظهارنظرهای جداگانه نسبت به این خبر واکنش نشان داده‌اند. از جمله بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران که گفته بود: «آمریکا به کشور خطرناکی برای خبرنگاران تبدیل شده است.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم در جریان سفرش به عراق در گفت‌وگو با شبکه العالم  بازداشت این خبرنگار آمریکایی‌الاصل را «سیاسی و غیرقابل قبول» خواند و از دولت آمریکا خواست که «بدون فوت وقت این بازی سیاسی» را تمام کند.

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی توییتری چنین نوشته است: «بازی سیاسی بازداشت مرضیه هاشمی را آمریکا شروع کرد، اگر این خبرنگار پرس‌تی‌وی فورا آزاد نشود، پایان این بازی بدست آمریکا نخواهد بود.»

واکنش‌ها در آمریکا

با گذشت پنج روز از بازداشت مرضیه هاشمی. دلیل بازداشت این مجری تلویزیونی یا اتهام‌هایش همچنان نامشخص است و مقام‌های آمریکایی هیچ اظهارنظری در این رابطه نکرده‌اند.

با این‌حال، کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران در نیویورک امروز ضمن ابراز نگرانی از وضعیت مرضیه طی بیانیه‌ای از وزارت دادگستری خواست تا دلیل بازداشت این خبرنگار را روشن کند. در این بیانیه به بازداشت معمول روزنامه‌نگاران در ایران هم اشاره شده است.

برخی گمانه‌زنی‌ها این بازداشت را سیاسی می‌دانند. از جمله سوزان ناسل از انجمن قلم ایالات متحده آمریکا که بازداشت مرضیه را سیاسی و یا مرتبط با جنبش بین‌المللی مبارزه با نژاد پرستی موسوم به «جان سیاه‌پوستان مهم است» دانسته و در انتقاد از این اقدام دولت ترامپ گفته: «آمریکا مدلی را پیش گرفته که اغلب در ایران و چین بکار می‌رود که بر أساس آن شهروندان کشور دیگر را بازداشت و از آنها در چانه‌زنی‌های سیاسی استفاده می‌کنند. این موضوع تکان‌دهنده است.»

طی سال‌های گذشته چند تبعه ایرانی ساکن ایالت متحده آمریکا، بریتانیا، اتریش، کانادا و فرانسه به اتهام جاسوسی و یا همکاری با دولت‌های متخاصم بازداشت شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More