شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دادگاه انقلاب تهران، چهار عضو انجمن «ندای زنان ایران» را مجموعا به ۱۶سال و ۸ماه زندان محکوم کرد

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران هر یک از چهار عضو انجمن «ندای زنان ایران»؛ اکرم نصیریان، ناهید شقاقی، اسرین درکاله و مریم محمدی را به اتهام اجتماع علیه امنیت، تبلیغ علیه نظام و بی‌حجابی مجموعا به ۱۶ سال و هشت ماه زندان محکوم کرد.

انجمن ندای زنان یک انجمن غیر دولتی و فعال در حوزه حقوق زنان است که فعالیت خود را «بازتاب رنج‌ها، ناکامی‌ها و موفقیت‌های زنان در جامعه ایران» عنوان کرده و تاکید دارد که «می‌کوشد زنان را برای دست یافتن به یک زندگی بهتر در کوران معضلات و تبعیض‌ها توانمندتر سازد.»

ایمان افشاری، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در احکامی که روز نوزدهم آذر ماه علیه اکرم نصیریان، ناهید شقاقی، اسرین درکاله و مریم محمدی صادر کرد، هر یک از چهار فعال حقوق زنان و از اعضای انجمن «ندای زنان ایران» را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام» و «انجام عمل فعل حرام با مصداق بی‌حجابی» به تحمل چهار سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

در صورت تایید این حکم از سوی دادگاه تجدیدنظر و با اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی، سه سال حبس تعزیری برای هر یک از این چهار فعال حقوق زنان قابل اجراست.

جلسه تفهیم اتهام  این چهار فعال حقوق زنان روز ۲۴  شهریور سال‌جاری در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین برگزار شد و علاوه بر سه اتهامی که برای آن‌ها حکم زندان صادر شده است، اتهاماتی چون «تشکیل و عضویت در گروه غیرقانونی به قصد براندازی» نیز مواجه شدند اما در حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، ناهید شقاقی، اکرم نصیریان، مریم محمدی و اسرین درکاله از این اتهام  تبرئه شده‌اند.

جلسه دادگاه این چهار فعال حقوق زنان نیز روز سیزدهم آذر سال‌جاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. مریم محمدی پس از برگزاری جلسه دادگاه گفت: «در این جلسه دادگاه من به‌عنوان متهم ردیف اول و اسرین درکاله، ناهید شقاقی و اکرم نصیریان به‌عنوان متهمان ردیف دوم به ترتیب با اتهامات  تشکیل گروه (مریم محمدی) و عضویت در گروه برای دیگر دوستان در ندای زنان ایران به قصد براندازی، اجتماع و تبانی بر علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، انجام عمل حرام با مصداق بی‌حجابی مواجه شدیم که ما اتهامات را قبول نکرده و دفاعیات خود را مطرح کردیم و در آخر وکلای ما، امیر رییسیان و خانم چراغی به دفاع از ما پرداختند.»

هر چهار فعال حقوق زنانی که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به زندان محکوم شده‌اند در بهار و تابستان سال‌جاری مدتی را در بازداشت وزارت اطلاعات بوددند.

ابتدا اکرم نصیریان روز  نهم اردیبهشت سال‌جاری در تهران از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و تا پنجم خرداد که با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد در همین بند تحت بازجویی ماموران وزارت اطلاعات قرار داشت. ناهید شقاقی نیز روز بیست و پنجم اردیبهشت‌ در منزل خود بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و تا اول تیرماه در بازداشت بود.

مریم محمدی نیز که در دهه شصت از ۱۴ تا ۲۲ سالگی زندانی سیاسی بوده است در هفدهم تیر سال‌جاری در شهر گرمسار بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و تا بیست و ششم شهریور در همین بند نگهداری شد. اسرین درکاله نیز ششم مرداد در گرمسار بازداشت و به همین بند ۲۰۹زندان اوین منتقل شد و تا بیست و ششم شهریور در بازداشت بود.

علاوه بر این چهار فعال حقوق زنان، سه تن دیگر شامل محبوبه فرحزادی معلم بازنشسته، پروین نخستین سخنرانان  مراسم روز جهانی زن به میزبانی انجمن «ندای زنان ایران» و نیز نرگس خرمی مجری این مراسم نیز طی ماه‌های گذشته احضار شده و مورد بازجویی ماموران وزارت اطلاعات قرار گرفته‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More