شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دادستان علت آتش‌سوزی و انفجار سینا اطهر را غیرعمد اعلام کرد؛دلیل جان‌باختن ۱۹ نفر خفگی بود،نه سوختگی

علی القاصی‌مهر، دادستان تهران، درباره دلیل وقوع آتش‌سوزی و انفجار در کلینیک سینا اطهر تهران که منجر به کشته شدن ۱۹ نفر شد، گفت که «بررسی اولیه حاکی از غیرعمدی بودن حادثه است.»

 دادستان تهران گفت که در تحقیقات از افراد مطلع «مشخص شد حادثه به علت اتصال سیم برق و انفجار کپسول‌های گاز و اکسیژن بوده که موجب آتش سوزی در داخل ساختمان شده است».

او افزود که روز چهارشنبه یک هیات کارشناسی ۱۱ نفره در دادسرای جنایی انتخاب و به محل حادثه اعزام شدند و از کارشناسان آتش‌نشانی هم دعوت شد تا علت حادثه به شکل کارشناسی بررسی شود.

دادستان تهران گفت که «پیش بینی می‌شود تا دو روز آینده با اعلام نظر کارشناسی، علت واقعی حادثه مشخص شود.»

حمید هداوند، جانشین فرمانده نیروی انتظامی پایتخت، نیز گفت که «تاکنون به این نتیجه نرسیده‌ایم که این آتش‌سوزی و انفجار عمدی است اما علت حادثه در دست بررسی است و نتیجه آن اعلام می‌شود.»

چهار نفر تحت نظرند، نه بازداشت

علی القاصی‌مهر دادستان تهران گفت که سه‌شنبه شب دستور تحت نظر قرار گرفتن  پنج نفر از عوامل مسئول و مرتبط با این درمانگاه را صادر کردیم و در حال حاضر چهار نفر به دستور بازپرس برای تحقیقات تحت نظر هستند و دستور احضار تعداد دیگری که نقشی در حادثه داشتند نیز صادر شده است.

دادستان تهران درباره اینکه چرا پیشتر با توجه به آنچه سازمان آتش‌نشانی تهران اخطار در خصوص عدم ایمنی ساختمان این کلینیک عنوان کرد، اقدامی انجام نشده است، گفت که «رعایت مسائل ایمنی» هم یکی از موضوعاتی است که دستور بررسی آن داده شد و ما در حال بررسی موضوع با اسناد و مدارکی که ادعا شده هستیم.

همزمان حمید هداوند، جانشین فرمانده نیروی انتظامی پایتخت، گفت که «چهار نفر از جمله مدیرعامل، مدیر داخلی، مدیر تصویربرداری و متصدی سانترال کلینیک سینا اطهر تحت نظر قرار گرفته و بازجویی از آنها در حال انجام است.»

‌هداوند گفت که «اظهارات این چهار نفر بعد از تکمیل، به تشخیص مقام قضایی می‌رسد و اگر مقام قضایی تشخیص و دستور دهند، این افراد بازداشت می‌شوند».

هفده پزشک و پرستار در میان جان‌باختگان

درحالی که پیشتر گزارش‌هایی درباره عدم شناسایی چهار تن از جان‌باختگان این آتش‌سوزی منتشر شده بود، شامگاه چهارشنبه  مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد که «هر ۱۹ جسد جان‌باختگان حادثه آتش سوزی که به مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران واقع در کهریزک ارجاع شده بودند با تلاش کارشناسان پزشکی قانونی شناسایی و تعیین علت فوت شدند و جواز دفن آنها هم صادر شد.»

مهدی فروزش گفت که از ۱۹ جسد ۱۴ جسد روز چهارشنبه یازدهم تیرماه تحویل خانواده‌ها شد و بستگان پنج جان‌باخته دیگر هنوز جهت تحویل به پزشکی قانونی مراجعه نکرده‌اند.

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از مجموع ۱۹ جان‌باخته این آتش‌سوزی؛ هفت نفر پزشک شامل چهار متخصص بیهوشی، یک نفر متخصص جراحی پلاستیک، یک نفر متخصص گوش، حلق و بینی و یک نفر جراح عمومی بودند و دو نفر نیز به‌عنوان پرستار در آن کلینیک مشغول به کار بودند.

فروزش گفت که «چهار نفر از جان‌باختگان هم تکنسین اتاق عمل، یک نفر تکنسین رادیولوژی و دو نفر هم از کارکنان کلینیک بودند و از میان ۱۹ جان‌باخته دو نفر هم از مراجعه کنندگان بودند و یک نفر هم تاکنون شناسایی نشده است.»

علت مرگ سوختگی نبود، خفگی بود

از سوی دیگر رضا جلیلی‌ خشنود، رییس بیمارستان شهدای تجریش چهارشنبه یازدهم تیر گفت که علت مرگ کشته‌شدگان در جریان انفجار و آتش‌سوزی کلینیک سینا سوختگی نبود و آنها به دلیل شدت دود غلیظ دچار خفگی شدند.

 روزنامه ایران، نزدیک به دولت، نیز گزارش داد که شامگاه سه‌شنبه پس از مهار آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر یک تیم تحقیق بلافاصله وارد این ساختمان شد که شامل محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی، مصطفی واحدی بازپرس شعبه یازدهم دادسرای امور جنایی، کیوان ظهیری رییس پلیس پیشگیری پایتخت، نیروهای تشخیص هویت و کارآگاهان اداره دهم ]ویژه قتل[ پلیس آگاهی پایتخت بوده‌اند.

این روزنامه از قول گزارش این هیات نوشت که در طبقه اول ساختمان آزمایشگاه و داروخانه قرار داشت، در طبقه دوم سی تی اسکن و رادیولوژی بود و به همین دلیل در این طبقات بیمار یا کادر درمانی نبود اما طبقه سوم بیمارستان بیماران بستری بودند و در طبقه چهارم اتاق‌های جراحی قرار داشت که اجساد دو مرد و دو زن در راهرو روی زمین افتاده بود.

در این گزارش اشاره شده که در قسمت سمت راست طبقه پنجم یک اتاق عمل قرار داشت که «یک جسد در آن بود و جسد دکتر جوانی در اتاق استراحت پزشکان کشف شد. جسد زن میانسالی روی تخت جراحی اتاق عمل قرار داشت و چند نفر از کادر درمانی نیز روی زمین افتاده بودند و انتهای راهرو جسد زن دیگری دیده می‌شد که برای عمل زیبایی لیفتینگ صورت به آنجا آمده بود»

در گزارش این هیات اشاره شده که «در گوشه سمت راست طبقه چهارم اتاقکی کوچک» بوده که محل نگهداری داروها بود و «امدادگران پس از باز کردن در اتاقک جسد پنج  زن و یک مرد را پیدا کردند که به نظر می‌رسید این شش نفر برای فرار از دود و نجات جان خود به این اتاقک پناه برده بودند، اما جان‌باختند.»

تکذیب وجود مواد پرتوزا در ساختمان کلینیک سینا

از هنگام وقوع این آتش‌سوزی و انفجار مقام‌های رسمی بارها وجود مواد پرتوزا در این کلینیک را رد کرده‌اند از جمله ایرج حریرچی، معاون‌کل وزیر بهداشت، ساعاتی پس از وقوع این حادثه گفت که «وجود مواد رادیواکتیو در محل انفجار کلینیک سینا اطهر را تکذیب می‌کنم، این کلینیک مرکز پزشکی هسته‌ای نداشت.»

روز چهارشنبه نیز رییس اورژانس تهران خبر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی عدم تردد مردم از خیابان شریعتی به دلیل پخش مواد رادیو اکتیو در محدوده حریق درمانگاه سینا اطهر را تکذیب کرد.

دفتر حفاظت در برابر اشعه مرکز نظام ایمنی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی نیز بامداد پنج‌شنبه دوازدهم تیر ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کلینیک سینا اطهر تهران، که شامگاه سه‌شنبه ۱۰ تیرماه دچار انفجار و آتش‌سوزی شد، بر اساس سوابق و مجوزهای صادره فاقد مواد پرتوزا برای مقاصد تشخیص و درمان بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More