شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دادستان شیراز با تایید وقوع ششمین شورش در زندان‌های ایران: اعتراض زندانیان عادل‌آباد تلفات جانی نداشت

با رسیدن موج اعتراض زندانیان به زندان شیراز، شامگاه یک‌شنبه زندان عادل‌آباد صحنه ناآرامی و درگیری میان زندانیان و ماموران شد. حیدر آسایی، دادستان شیراز، صبح روز دوشنبه با تایید اعتراض زندانیان عادل‌آباد گفت که ناآرامی در زندان شیراز شامگاه یک‌شنبه اتفاق افتاد اما تلفات جانی نداشت و کنترل شده است.

بعد از زندان‌ پارسیلون خرم‌آباد و زندان الیگودرز در استان لرستان، زندان تبریز در آذربایجان‌شرقی، زندان سقز در استان کردستان، زندان الوند همدان، شامگاه یک‌شنبه زندان عادل‌آباد شیراز صحنه اعتراض و درگیری زندانیانی بود که به گفته مقام‌های قضایی به دلیل شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها دست به اعتراض زدند.

اعتراضات زندانیان در شش زندان طی کمتر از ده روز درحالی رخ داد که تعدادی از زندانیان از زندان پارسیلون خرم‌آباد و زندان سقز گریختند اما مقام‌های قضایی گفتند که اعتراضات در سایر زندان‌ها از جمله زندان عادل‌آباد شیراز را کنترل کرده‌اند.

منابع محلی شامگاه یک‌شنبه دهم فروردین ماه ضمن انتشار ویدیوهایی از استقرار ده‌ها تن از ماموران نیروی انتظامی و یگان‌های ویژه در چهار راه زندان و عادل‌آباد و مناطق اطراف زندان عادل‌آباد از درگیری شدید در این زندان خبر دادند.

حیدر آسایی، دادستان شیراز، با تاکید براینکه اعتراض و درگیری در زندان عادل‌آباد تلفات جانی نداشته و کنترل شده است، گفت: «ناآرامی یک‌شنبه شب در یکی دو بند از زندان عادل‌آباد رخ داد که همان زمان با ورود به موقع ماموران حفاظتی کنترل شد و هیچ زندانی موفق به فرار نشده است، اوضاع تحت کنترل بوده و شناسایی عوامل این ناآرامی در دست بررسی است.»

دادستان شیراز همچنین گفت که «دلیل ایجاد این ناآرامی همان موضوعی است که پیش از این در زندان برخی از شهرها رخ داده بود»، اما به صراحت به این دلیل اشاره نکرد. مقام‌های قضایی همدان در پی اعتراض زندانیان این شهر پیشتر گفته بودند که شیوع ویروس کرونا در زندان دلیل اعتراض زندانیان این شهر بوده است.

پیشتر مقام‌های قضایی استان‌های لرستان و همدان نیز اعتراضات در این زندان‌ها را بدون تلفات اعلام کرده بودند اما سپس معاون استاندار لرستان از مرگ یکی از زندانیان در جریان فرار از زندان پارسیلون خرم‌آباد خبر داد و مقام‌های استان همدان هم گفتند که دو زندانی در جریان اعتراضات زندان همدان به علت خفگی ناشی از «‌آتش زدن پتو» کشته شده‌اند.

هم‌زمان کاظم موسوی، رییس دادگستری استان فارس، نیز با تایید اعتراض زندانیان در زندان عادل آباد شیراز، گفت: «از ساعت ۲۲ شامگاه یک‌شنبه دهم فروردین در دو بند از زندان عادل آباد شیراز شاهد ناآرامی بودیم که از سوی نیروهای امنیتی زندان و یگان‌های امداد نیروی انتظامی تحت کنترل قرار گرفت.»

موسوی گفت: «در این دو بندی که زندانیان آن اقدام به درگیری کرده بودند، زندانیان با جرایم خشن و‌ خاص نگهداری می‌شوند و این زندانیان مشمول هیچ‌گونه تسهیلات از جمله مرخصی نبوده‌اند.»

رییس دادگستری استان فارس گفت که در جریان این اعتراض «زندانیان این دو بند اقدام به شکستن برخی نرده‌ها و دوربین‌های مدار بسته کردند که با ورود نیروهای حفاظتی زندان و یگان‌های انتظامی و امنیتی موضوع تحت کنترل قرار گرفت.»

او تاکید کرد که «هیچ‌گونه آسیبی به زندانیان و نیروهای حفاظتی و انتظامی و اقدام به فراری در پی این حادثه گزارش نشده است.»

موج اعتراض در زندان‌ها در حالی در کمتر از ده روز به شش زندان رسیده است که عصر شنبه نهم فروردین ماه ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی در جلسه ویژه‌ای به همراه غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون خود، محمدجعفر منتظری دادستان کل، حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی و اصغر جهانگیر رییس سازمان زندان‌ها و چند مقام قضایی و امنیتی دیگر اعتراض و شورش در زندان‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

در این جلسه، ابراهیم رییسی به محمدجعفر منتظری دادستان‌ کل کشور ماموریت داد تا ضمن پیگیری اعتراضات اخیر در زندان‌ها با تشکیل کمیته‌های قضایی، اطلاعاتی و انتظامی در تهران و همه استان‌ها نسبت به «تشدید مراقبت‌های امنیتی از زندان‌ها و دستگیری زندانیان فراری» از زندان‌ها مختلف به ویژه زندان سقز اقدام کند و با «شناسایی قاصران و مقصران» با آنها برخورد قاطع قضایی انجام شود.

در جلسه مقام‌های ارشد قضایی، انتظامی و امنیتی دستور «تشکیل کمیته اطلاعاتی و انتظامی برای پایش وضعیت امنیتی زندان‌ها» و «تدوین برنامه عملیاتی ویژه برای حفظ امنیت زندان‌ها در شرایط خاص» نیز صادر شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More