شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دادستانی همدان: پرونده آتش‌سوزی مقبره «استر و مردخای» در حال بررسی است

 

حسن خانجانی، دادستان همدان، اعلام کرد پرونده آتش‌سوزی مقبره «استر و مردخای» در دست بررسی است. این مکان یکی از زیارتگاه‌های مهم یهودیان است.

به گزارش ایسنا، او روز شنبه با اعلام این خبر افزود: «نیروی انتظامی همدان طی دو روز گذشته پیگیر این قضیه بوده‌اند، اما نتیجه‌ای حاصل نشده و تاکنون فردی در رابطه با آتش‌سوزی دستگیر نشده است.»

پیشتر، خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی که اکنون از خروجی این خبرگزاری حذف شده، تایید کرد که یک نفر قصد ورود به این مقبره را داشته اما «موفق نشده است». 

بر اساس گزارش ایرنا، این فرد «از طریق بانک مجاور مقبره استر و مردخای قصد ورود به این مکان برای انجام یک سری اقدامات را داشته، اما با توجه به تعطیل بودن بانک در آن ساعت و حاضر نبودن متولی مقبره در محل، این فرد وارد حیاط بانک شده، اما موفق نشده است به مقبره استر و مردخای وارد شود».

ایرنا در گزارشش نوشت «هیچ آسیبی» به این مقبره وارد نشده و دوربین های واقع در محل چهره این فرد را ثبت کرده، اما «تا زمان دستگیر نشدن او نمی‌توان درباره علل، انگیزه و هویت فرد اطلاعاتی ارائه کرد».

اگرچه خبرگزاری ایرنا این گزارش را پس از انتشار حذف کرد، اما باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیما، آن را بازنشر کرده است.

مقبره «استر و مردخای» محل دفن همسر یهودی خشایار شاه  در مرکز شهر همدان قرار دارد و جزو مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان ایران و جهان است. این مقبره در آثار میراث فرهنگی ایران ثبت شده است.

پیش از این، در روز جمعه گزارش‌هایی درباره به آتش کشیده شدن این مقبره منتشر شد و جاناتان گرینبلات، رییس «اتحادیه ضد افترا»، از گزارش‌های «نگران‌کننده» در این باره خبر داده بود.

فرزانه ابراهیم‌زاده، خبرنگار ساکن ایران، نیز از آتش‌سوزی جزئی در این مقبره خبر داد.او در توییتی به نقل از یک منبع در همدان نوشت که آتش‌سوزی مقبره استر و مردخای در این شهر عمدی بوده و یک نفر، شی مشتعلی را جمعه‌شب به داخل این مقبره انداخته است.

خبرگزاری ایسنا اما نوشت که این آرامگاه روز پنج‌شنبه دچار آتش‌سوزی شده است و افزود که به اصل این بنا آسیبی نرسیده و مسئولان اداره میراث فرهنگی همدان گفته‌اند که جزئیات این اتفاق را منتشر می‌کنند.

 

 

ایلان کار استکاتس، نماینده ویژه دولت آمریکا در رصد و مقابله با یهودستیزی، این حمله را محکوم کرده است.

 

 

او اعلام کرده که این حمله در پی تهدید وارد شده در ماه فوریه یعنی حدود سه ماه پیش علیه آن مکان اتفاق افتاده است.

در سال ۸۹ نیز گروهی از بسیجیان در مقابل این مقبره تجمع کرده و تهدید کرده بودند در صورت تخریب مسجدالاقصی به دست اسرائیل، این مکان را ویران خواهند کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More