شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دادستانی تهران: انتشار شرح حال نیلوفر بیانی اقدامی برنامه‌ریزی شده در آستانه انتخابات بود

دادستانی تهران شرح حال نیلوفر بیانی،‌ فعال زندانی محیط زیست،‌ درباره آزار و شکنجه روانی و تهدید به شکنجه‌های جسمی و جنسی در زندان را «ادعا» خواند و آن را اقدامی «برنامه‌ریزی شده» در آستانه انتخابات توصیف کرد.

در متن اطلاعیه‌ای که دادستانی تهران روز پنجشنبه اول اسفندماه صادر کرده، آمده است: «انتشار عمومی این ادعاها پس از گذشت حدود ۲ سال از بازداشت متهمه در آستانه انتخابات و بلافاصله پس از اعلام قطعیت حکم محکومین این پرونده و عملیات رسانه‌ای پرحجم از سوی رسانه‌های معاند خارجی و متاسفانه همراهی برخی افراد داخلی در تکرار این اتهام افکنی‌ها و این‌که خانم بیانی از هرگونه ادای توضیح و استدلال در این زمینه استنکاف می‌نماید، نشان از یک اقدام برنامه‌ریزی شده دارد.»

دادستانی تهران افزود که پس از انتشار این شرح حال، یک «هیات قضایی» را مامور بررسی این موضوع و «شنیدن توضیحات،‌ ادله و استنادات احتمالی» این زندانی محیط زیستی کرد. 

پیشتر، بخش فارسی بی‌بی‌سی شرح حالی از بیانی منتشر کرد. بر اساس اظهارات بیانی، در جریان دست‌کم «۱۲۰۰ ساعت بازجویی» بازجویان اطلاعات سپاه پاسداران با هدف تهیه اعترافات اجباری، او را با «شدیدترین شکنجه‌های روحی و روانی» و تهدید به «شکنجه فیزیکی و جنسی»  مواجه کرده‌اند.

آن‌طور که دادستانی در اطلاعیه روز پنجشنبه خود عنوان کرده است بیانی «حاضر به بیان هیچ‌گونه توضیحی» در این مورد نشده است.  

در بخشی دیگر از این اطلاعیه اشاره شده که بازجویی‌های بیانی در این پرونده «به صورت تصویری» ضبط شده و از سوی نهادهای اطلاعاتی، امنیتی،‌ حفاظتی و نظامی «بازرسی‌های گسترده و کم‌سابقه‌ای از عملکرد ضابطین» انجام شده است.

با این حال،‌ این نهاد قضایی اعلام نکرده که آیا این تصاویر  برای بررسی مستقل یا بازبینی از سوی وکیل این زندانی در دسترس است یا نه.

دادستانی در پایان اظهارات بیانی را «نشر اکاذیب و اتهام‌افکنی‌های بی‌استناد» عنوان کرده است.

این اطلاعیه در حالی صادر می‌شود که روز چهارشنبه کاظم حسینی، وکیل تعدادی از فعالان زندانی محیط زیست، اعلام کرد برخی از موارد مطرح‌شده درباره شکنجه و تهدیدها از سوی بیانی برای سپیده کاشانی، موکلش، نیز رخ داده است.

اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول رییس‌جمهوری ایران،‌ نیز در واکنش به انتشار شرح حال بیانی گفته بود که آن را «حتما» در جلسه یکشنبه آینده هیات دولت مطرح خواهد کرد و «اگر لازم باشد در دولت افرادی را مامور می‌کنیم تا با رییس قوه قضاییه گفت‌وگو کنند».

روز سه‌شنبه، سخنگوی قوه قضاییه ایران از تایید حکم حبس زندانیان محیط زیست به اتهام «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» خبر داده بود.





 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More