شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خطیب‌زاده: خدمه کشتی توقیف‌شده کره‌ جنوبی می‌توانند از ایران خارج شوند

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، اعلام کرد خدمه کشتی توقیف‌شده کره‌ جنوبی توسط سپاه پاسداران، اجازه خروج از ایران را دریافت کردند.

این کشتی دارای ۲۰ خدمه با ملیت‌های کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار است.

خطیب‌زاده روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ماه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد آزادی این افراد «به دنبال درخواست دولت کره جنوبی و مساعدت قوه قضاییه در چارچوب مقررات قضایی» و «در یک حرکت انسان‌دوستانه» صورت گرفت.

این مقام وزارت خارجه ایران بار دیگر کشتی توقیف‌شده کره جنوبی را به «ایجاد آلودگی زیست‌‌محیطی در خلیج فارس» متهم کرد و گفت: «بررسی قضایی پرونده تخلف کشتی و کاپیتان در چارچوب قوانین ادامه دارد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۱۳ بهمن‌ماه در نشست خبری هفتگی خود از «خبرهای خوب درباره خدمه» کشتی توقیف‌شده کره جنوبی سخن گفته بود.

آزادی خدمه این کشتی که در میان آنها دو نفر تبعه اندونزی نیز حضور دارند، حدود ده روز پس از توقیف یک نفتکش با پرچم ایران به دلیل نقض قوانین حمل و نقل دریایی از سوی گارد ساحلی اندونزی صورت می‌گیرد.

سفارت اندونزی در تهران پس از توقیف کشتی کره‌ جنوبی به دست نیروی دریایی سپاه پاسداران، در رابطه با وضعیت دو خدمه اندونزیایی در این نفتکش توقیف‌شده یادداشتی اعتراضی به وزارت امور خارجه ایران داده بود.

نفتکش کره جنوبی اواسط دی‌ماه به دست نیروی دریایی سپاه پاسداران در آب‌های خلیج فارس و به اتهام «نقض پیاپی پروتکل‌های زیست‌محیطی دریایی» توقیف شد.

توقیف این کشتی در حالی بود که مذاکرات بین دو کشور درباره پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی به نتیجه نرسید، اما وزارت امور خارجه ایران بارها وجود ارتباط میان توقیف این نفتکش و پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره جنوبی را رد کرده است.

با این حال، چهار روز پیش، مجتبی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در تماس ویدیویی با سونگ یونگ گیل، همتای کره‌ای خود، گفت استرداد پول‌های بلوکه‌‌شده ایران در کره جنوبی، بر رفع توقیف نفتکش این کشور در ایران «موثر» است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز سه‌شنبه همراه با خبر آزادی خدمه کشتی کره‌ای، از گفتگوی تلفنی عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی خبر داد که در آن «موضوع آزادسازی هر چه سریع‌تر منابع ارزی ایران در کره جنوبی» مورد تاکید قرار گرفت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More