شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خسارت ۲۱۰۰ میلیارد تومانی سیل در لرستان

 

موسی خادمی، استاندار استان لرستان، از خسارت حدود ۲۱۰۰ میلیارد تومانی به زیرساخت‌های این استان بر اثر سیل اخیر خبر داد.

خادمی، روز پنج‌شنبه هشتم اسفند، به خبرنگاران، گفت: «سیل اخیر شبیه همان سیل فروردین ماه بود اما به دلیل پیش‌بینی‌ها و انجام اقدامات پیشگیرانه خوشبختانه خسارت آن به‌ ویژه در حوزه مردمی کمتر از سیل قبل بود.»

او در ادامه دلیل آسیب دیدن زیرساخت‌ها را تکمیل نشدن برخی از آنها عنوان کرد. 

استاندار لرستان همچنین گفت که در سیل اخیر، برق ۳۷ روستا و آب ۷۶ روستا نیز قطع شده بود که هم‌اکنون آب ۱۶ روستا همچنان قطع است.

او در ادامه با اشاره به قطعی گاز در شهر معمولان این استان، افزود که چند پل موقت نیز دچار مشکل شده‌اند و جاده پلدختر در چندین نقطه ریزش کرده و رودخانه در چند نقطه سبب آسیب دیدن جاده شده است.

محمدطاهر متش‌پور، رییس شرکت توزیع نیروی برق پلدختر، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا از خسارت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی سیل و بارندگی‌های اخیر به تاسیسات و شبکه‌های برق این شهرستان خبر داد.

در استان خوزستان نیز، داریوش بهارلویی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، روز پنج‌شنبه به ایرنا گفت: «در بارش‌های دو روز گذشته ۱/۱ میلیارد متر مکعب سیلاب وارد سدهای این استان شده و ظرفیت خالی سدها به ۷/۸ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.»

ابراهیم حسینی، مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل، نیز در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: «سیل‌بندهای برخی از روستاهایی که در سیل بهار امسال [۱۳۹۸] دچار آبگرفتگی شده بودند به طور کامل استحکام‌بخشی و ترمیم نشده است، این مساله احتمال وقوع دوباره سیلاب در این روستاها را با افزایش دبی رودخانه‌های دز و کرخه به وجود آورده است.»

حسین بابایی، شهردار ملایر نیز با بیان این‌که سد کلان ملایر سرریز کرده، اظهار داشت: «با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران و وقوع سیلاب همه ارگان‌ها در حالت آماده‌باش به سر می‌برند.»

در همین رابطه علی کمالی‌نژاد، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند، به خبرگزاری ایسنا گفت که نهاوند قطب تولید پرورش ماهیان سردابی قزل‌آلا است که سیلاب اخیر بین ۹۰ تا صد درصد به این مزارع، معادل بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان، خسارت وارد کرده است.

حمید موسیوند، بخشدار زرین‌دشت نهاوند، نیز از محاصره روستاهای این بخش به دلیل سیل خبر داد.

در حالی که سیل در سال‌های اخیر خسارت‌های زیادی را به استان‌های ایران وارد کرده، ابوالقاسم حسین‌پور، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، روز پنج‌شنبه به ایسنا گفت که تنها در حدود ۱۰ درصد از حوضه‌های آبخیز کشور فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری انجام شده است.

حسین‌پور در ادامه گفت: «هر هکتار فعالیت آبخیزداری و آبخوان‌داری با احتساب نرخ تورم به دو میلیون تومان بودجه احتیاج دارد.»

پیشتر نیز مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از نبود امکانات و استانداردهای لازم خبر داده و خواستار حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و مشارکت مردمی شده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More