شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خرید واکسن چینی کرونا از سوی هلال احمر؛ روحانی: امکانات انتقال واکسن در هر دمایی را داریم

 

در حالی که هنوز برند واکسن کرونای خریداری‌شده توسط ایران مشخص نشده، رییس جمعیت هلال احمر اعلام کرد که این سازمان واکسن کرونای چینی خریداری خواهد کرد.

کریم همتی در مصاحبه‌ای با صداوسیما گفت: «واکسن خریداری‌شده توسط ما چینی است، اما سازمان غذا و دارو همه داروها و واکسن‌ها را به شدت مورد نظارت قرار می‌دهد.»

او در عین حال نگفت که کل خرید واکسن برای ایران از چین انجام می‌شود، یا این‌که این واکسن بخشی از واکسن‌های خریداری‌شده توسط ایران است.

 

 

پیشتر، سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، از رایزنی با هندوستان، روسیه و چین برای خرید واکسن ویروس کرونا خبر داده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی که پیش از این سخنان متناقضی را درباره خرید واکسن کرونا بیان کرده بودند، در روزهای گذشته از خرید ۱۶ میلیون واکسن خبر داده‌اند؛ با این حال اعلام نشده که قرار است ایران کدام نوع واکسن را خریداری کند.

روز شنبه ۶ دی‌ماه  نیز رییس‌جمهوری ایران اعلام کرد که امکانات انتقال هر واکسنی به کشور وجود دارد و دولت حاضر نیست مردم دوره آزمایشی یک واکسن «غیرمعتبر» را بگذرانند.

حسن روحانی گفت: «هر کجا واکسن معتبری پیدا شود حتما می‌خریم، اما حاضر نیستیم مردم ما دوره آزمایشی یک واکسن غیرمعتبر را بگذرانند.»

او تاکید کرد که ایران امکانات حمل‌و‌نقل واکسن با هر دمایی را دارد.

برخی مقام‌های ایران پیشتر گفته بودند این کشور واکسن‌های آمریکایی را به دلیل مشکل حمل‌ونقل و نیاز به یخچال‌هایی با دمای بسیار پایین، نمی‌خرد.

در همین حال برخی از چهره‌های اصولگرا علیه خرید واکسن خارجی کرونا سخن گفته‌اند.

مقام‌های ستاد اجرایی فرمان امام، از ارگان‌های زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، از تولید واکسن داخلی کرونا خبر داده‌اند، اما مشخصات فنی این واکسن اعلام نشده و هنوز روی انسان آزمایش نشده است.

ستاد اجرایی فرمان امام از روز سه‌شنبه هفته گذشته ثبت‌نام داوطلبان تست انسانی واکسن ایرانی را آغاز کرده است.

روحانی همچنین گفت: «در خرید هم مشکل داریم، اما از مشکل عبور می‌کنیم.»

او با اشاره به موافقت دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) با خرید واکسن کرونا افزود که اعلام شده بود این پول باید به یک بانک آمریکایی برود.

رییس‌جمهوری ایران گفت: «شما که مترصد هستید پولی از ما پیدا کرده تا آن را بگیرید. چگونه می‌توان به شما اعتماد کرد؟»

 

 

روحانی همچنین گفت: «من نامه‌ای به بانک مرکزی نوشتم و چند راه معمولی را معرفی کردم، اما نگذاشتند. مردم فکر نکنند ما مشکل نداریم.»

او در عین حال توضیح نداد که در نهایت چه تصمیمی برای انتقال این پول گرفته شده است.

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی،  شامگاه پنجشنبه ۴ دی‌ماه در یک برنامه تلویزیونی، گفته بود که ایران انتقال پول از کره جنوبی به یک بانک آمریکایی را قبول نکرده و از طریق سه بانک شامل یک بانک ترکیه‌ای، اروپایی و یکی از شعب بانک‌های ایرانی فعال در امور بین‌الملل مجوز اوفک را دریافت کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More