شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران معرفی «یک کشتی تجاری رنگ شده» به عنوان «ناو اقیانوس‌پیمای رودکی» را تایید کرد

خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران، با تایید خبر ایران ‌اینترنشنال مبنی براینکه کشتی رونمایی شده به نام «ناو اقیانوس‌پیمای رودکی»، یک «کشتی تجاری رنگ‌شده» است، نوشت: «راهکار جدید سپاه پاسداران برای تامین ناو، خرید شناور غیرنظامی و ایجاد تغییرات در آن برای تبدیل به شناور نظامی است.»

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، با تایید تبدیل کشتی تجاری به نظامی، افزود: «از آنجا که امکان خرید شناورهای نظامی از خارج به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی تقریبا ناممکن بود» مسئولان سپاه پاسداران راهکار خرید یک کشتی تجاری و تبدیل آن به کشتی نظامی را «برگزیدند که از جهت هزینه و زمان دستیابی به محصول» صرفه‌جویی به‌دنبال داشت.

مراسم پیوستن این ناو روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان ماه با حضور حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، برگزار و اعلام شد که قرار است «با پیوستن این شناور سنگین، ماموریت سپاه برای حضور مقتدر در آب‌های دوردست، آغاز» شود.

دو روز پس از اعلام خبر پیوستن «ناو جنگی اقیانوس‌پیمای رودکی به نیروی دریایی سپاه پاسداران»، ایران اینترنشنال در گزارشی از قول منابع مختلف اعلام کرد که این ناو در واقع یک کشتی تجاری رنگ‌شده است.

در این گزارش از جمله به تحلیل سایت  hisutton اشاره شد که تبلیغات سپاه پاسداران را اغراق‌شده خواند و تاکید کرد «ناو رودکی» در واقع «یک ناو تجاری تبدیل شده به یک پایگاه عملیاتی پیشرفته» است.

این سایت همچنین به انبوه تجهیزات نظامی مستقر روی عرشه این ناو از جمله قایق‌ها، سیستم‌های پرتاب موشک، بالگرد و پهپادها اشاره کرد و نوشت که این حجم از تسلیحات چشمگیر است، اما چندین سیستم فقط برای نمایش روی این کشتی قرار داده شده بودند.

جرمی بینی از هفته‌نامه دفاعی جینز در لندن، در حساب توییتری خود نوشت که ناو جدید سپاه یک کشتی رول آن ایتالیایی با نام Galaxy F است که در سال ۱۹۹۲ ساخته شده و به تازگی به قیمت ۲  میلیون و  ۷۵۰ هزار دلار به فروش گذاشته شد.

او ادامه داد که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد این کشتی در ماه ژوئیه گذشته وقتی در حوضچه خشک در ایران بود هنوز رنگ زرد خود را داشت.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز دوشنبه ۳ آذر ماه در گزارشی با عنوان «ویژگی‌های بزرگترین شناور نظامی سپاه»، تایید کرد که «ناو رودکی پیش از خریداری‌شدن توسط سپاه پاسداران، یک کشتی ترابری از نوع رول بوده است که به معنای امکان سوار و پیاده شدن بارها روی چرخ‌های خود است».

این خبرگزاری با اشاره به اینکه این شناور قبل از خرید «بین طبقات مختلف خود دارای سطح شیبدار و یک درب شیبدار بزرگ در قسمت پشت» داشته است، حتی نوشت که ریشه ماموریتی و کارکردی این کشتی قبل از خریداری از سوی سپاه پاسداران سبب شد تا این نیرو برای تبدیل آن ناو «نیازی به طبقه‌بندی و تغییرات ساختاری در داخل این شناور» نداشته باشد.

علاوه براین، خبرگزاری تسنیم همچنین تایید کرد که چیدمان تجهیزات روی «ناو رودکی» در زمان رونمایی یک اقدام نمایشی بوده است و افزود: «قرارگیری بخشی از تجهیزات مذکور روی عرشه به‌منظور نمایش گستره ماموریتی قابل اجرا با این ناو بوده است و قرار نیست در ماموریت رزمی، پهپادها و قایق‌های تندرو روی سطح فوقانی عرشه قرار داشته باشند.»

در بخش دیگری از گزارش خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران، با تایید اینکه «ناو رودکی» اساسا فاقد «رادار جست‌وجوی هوایی و رادار کشف اولیه اهداف دریایی» است، عنوان شده که به همین دلیل یک «سامانه موشکی پدافند هوایی سوم خرداد به‌صورت محمول و متحرک روی این شناور» مستقر شده است.

در گزارش خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران به صراحت هدف از تبدیل یک کشتی تجاری به «ناو رودکی»، انجام یک اقدام نمایشی از سوی سپاه پاسداران عنوان شده و آمده که با توجه به تحولات اخیر منطقه، خصوصا حضور نیروی دریایی ارتش آمریکا «لازم بود شناور شهید رودکی در اولین فرصت ممکن برای اجرای ماموریت‌های محوله خصوصا بحث تجسس و جمع‌آوری اطلاعات راهی دریا شود».

خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران با اشاره به اینکه «ناو رودکی» به عنوان « پایگاه پشتیبانی متحرک شناور در فواصل دور از ساحل» و با قابلیت «نصب هرنوع موشکی» روی آن مورد استفاده سپاه پاسداران قرار می‌گیرد.

این خبرگزاری همچنین اضافه کرد که به خاطر «کاهش حداکثری زمان و هزینه را برای به‌خدمت‌گیری سریع یک شناور، فرایند بسیار زمانبر طراحی و توسعه و ساخت شناور در داخل کشور» و همچنین کمبود «بودجه داخلی»، سپاه پاسداران  اقدام به خرید یک شناور غیرنظامی و تبدیل آن به کشتی جنگی کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More