شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خبرگزاری رسمی دولت پیام سخنگوی سازمان جهانی بهداشت درباره واکسن ایران را دستکاری کرد

 

در حالی که خبرگزاری رسمی دولت ایران،‌ ایرنا، روز پنجشنبه خبری با عنوان «استقبال سازمان جهانی بهداشت از ساخت واکسن ایرانی کرونا» منتشر کرد، پیگیری این مساله نشان می‌دهد ایرنا اظهارات سخنگوی این سازمان جهانی را دستکاری کرده است.

ایرنا در نسخه ابتدایی خبری که ساعت هشت صبح ۱۱ دی‌ماه منتشر کرده بود به نقل از طارق یاسارویچ، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، نوشت: «این سازمان بی‌صبرانه منتظر مشاهده نتایج آزمایش‌های بالینی این دستاورد بزرگ ایرانی است.»

با این حال پیگیری‌ و مکاتبه یک روزنامه‌نگار از سخنگوی سازمان جهانی بهداشت که ایران‌اینترنشنال در جریان آن قرار گرفته نشان می‌دهد یاسارویچ در متن اصلی که در اختیار ایرنا قرار داده بود، اشاره‌ای به «دستاورد بزرگ ایرانی» نکرده و فقط نوشته است: «سازمان جهانی بهداشت از همه برنامه‌های تولید واکسن در سراسر جهان استقبال می‌کند.»

این خبرگزاری همچنین بخش دیگری از سخنان این مقام سازمان جهانی بهداشت درباره تلاش‌های جهانی برای ساخت واکسن را نیز محدود به کشور ایران و «موفقیت دانشمندان ایرانی» گزارش کرده بود.

اما او در پیام اصلی خود تلاش‌های جهانی را نشان‌دهنده قابلیت تولید واکسن برای مقابله با ویروس دانسته و گفته بود: «سازمان جهانی بهداشت مشتاق است نتایج نهایی همه تولیدکنندگان واکسن را مشاهده کند.»

دست‌ بردن در متن یک مقام سازمان جهانی بهداشت و تغییر آن به نفع «واکسن داخلی» حکومت ایران در حالی است که کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، پیشتر اشاره کرده بود تولید نهایی واکسن داخلی به تایید سازمان جهانی بهداشت نیازی ندارد.

نگاهی به نسخه اصلاح‌شده گزارش مورد نظر در خبرگزاری ایرنا اکنون نشان می‌دهد که این خبرگزاری پس از پیگیری این مقام سازمان جهانی بهداشت، قسمت‌هایی از متن گزارش اصلی خود را تغییر داده است.

در نسخه تغییریافته کلمه ایران از قسمت‌هایی از متن که برای اختصاصی کردن پیام یاسارویچ اضافه شده بود،‌ حذف شده، اما همچنان تیتر این خبر همان تیتر اولیه باقی مانده است. 

مسئولان این خبرگزاری همچنین متن منتشرشده در کانال تلگرامی این رسانه را نیز اصلاح نکرده‌اند.

 

 

دستکاری در پیام یک مقام بین‌المللی علاوه بر آن که خلاف اصول اخلاق روزنامه‌نگاری و امانتداری در خبررسانی است، بخشی دیگر از کارزار «اطلاعات غلط» را که حکومت ایران به دلیل آن مورد انتقاد قرار گرفته، علنی می‌کند.

پیش از این در آذرماه سازمان اطلاعات امنیت کانادا در گزارشی که از حالت طبقه‌بندی خارج شد، اعلام کرده بود ایران و دو کشور روسیه و چین در چارچوب کارزار «اطلاعات نادرست» درباره شیوع کرونا سعی کرده‌اند انگیزه‌های استراتژیک خود را پیش ببرند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More