شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خانواده زندانیان دوتابعیتی در ایران خواستار فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی شدند

خانواده برخی از زندانیان دوتابعیتی و همچنین تعدادی از زندانیان پیشین دوتابعیتی در ایران، در نشست کمیته حقوق بشر سنای آمریکا از دولت این کشور و همچنین جامعه بین‌المللی خواستند تا در زمینه آزادی نزدیکانشان در ایران و همچنین آنچه «صنعت گروگانگیری» جمهوری اسلامی ایران خواندند، فشار بیشتری بر تهران وارد کنند.

در این نشست، که روز سه‌شنبه ۱۲ آذر، برگزار شد، علاوه بر سناتورهای آمریکایی، نمایندگانی از کاخ سفید در زمینه زندانیان خارجی در ایران نیز حضور داشتند.

کریس کونز، از سناتورهای دموکرات آمریکایی در این نشست ضمن محکوم کردن سرکوب اعتراض‌های اخیر در ایران، ادامه سیاست زندانی کردن شهروندان خارجی و دو تابعیتی از سوی حکومت ایران را «نقض حقوق بشر» دانست.

ریچارد راتکلیف، که همسرش نازنین زاغری، از بیش از سه سال پیش در زندان به سر می‌برد، خواستار تحریم‌های جدید علیه همه کسانی شد که در زندانی کردن غیرقانونی اتباع خارجی در ایران نقش دارند.

آمریکا تاکنون تحریم‌هایی را در زمینه‌های دیگر مثل تروریسم، فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران علیه این کشور اعمال کرده است.

راتکلیف با اشاره به موج جدید دستگیری‌ دوتابعیتی‌ها از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از «یک بحران گروگانگیری جدید» سخن گفت.

او تاکنون چندین بار به واشنگتن سفر کرده و درباره آزادی نازنین زاغری با مقام‌های آمریکایی گفت‌وگو کرده است. ریچارد راتکلیف اعلام کرد که خانواده زندانیان خارجی و دوتابعیتی در ایران به کارزار خود برای آزادی این زندانیان ادامه خواهد داد.

او درباره این زندانیان گفت: «آنان بیگناهانی هستند که برای اهرم [فشار] نگاه داشته شده‌اند. نباید اجازه داد این ادامه یابد.»  

همچنین در این نشست بابک نمازی، که پدر و برادرش، باقر و سیامک نمازی از چهار سال پیش در ایران زندانی هستند، در این نشست حضور داشت. این دو از سوی حکومت ایران به «جاسوسی» متهم شده‌اند.

بابک نمازی با ابراز ناامیدی درباره سرنوشت نزدیکانش، گفت که دولت ترامپ موفق به آزادی برادر و پدرش نشده است. او گفت: «رییس جمهور ترامپ گفته که هیچ آمریکایی را پشت «نخست آمریکا» رها نخواهد کرد. ما روی این حرف حساب باز کرده‌ایم. وقتی او نامزد انتخابات در سال ۲۰۱۵ بود و خانواده من ناعادلانه محکوم شدند، او قول داد که این اتفاق در زمان او روی نخواهد داد.»

سارا لوینسون موریارتی، یکی از فرزندان رابرت لوینسون که از دوازده سال پیش در ایران ناپدید شده، نیز در این نشست شرکت کرد.

مقام‌های ایرانی توضیحی درباره سرنوشت این شهروند آمریکایی ارائه نمی‌کنند، اما به تازگی سندی منتشر شده که نشان می‌دهد او در ایران «پرونده باز» دارد و احتمالا زنده و زندانی است.

سارا درباره پدرش گفت: «شورای امنیت سازمان ملل متحد باید به طور واضع در این باره موضع‌گیری کند.» او تاکید کرد که خانواده‌اش تلاش کرده‌اند تا اقدامی قضایی علیه ایران صورت گیرد و پیگردهای قضایی در این زمینه از روز چهارشنبه در یک دادگاه واشنگتن آغاز خواهد شد.

فرزند رابرت لوینسون گفت: «ما در طول این دوازده سال و نیم همواره بر این عقیده بوده‌ایم و آموخته‌ایم که فشار بر آنان [مقام‌های جمهوری اسلامی] نتیجه‌بخش است. من فکر می‌کنم که ما نیازمندیم تا جایی که امکان دارد فشار [بر جمهوری اسلامی] را ادامه دهیم تا در نهایت این موارد حل شود.»

روزنامه واشنگتن پست، که خبرنگار ایرانی آمریکایی‌اش، جیسون رضائیان نیز مدتی در ایران زندانی بود، نوشت که اعتراض‌های اخیر ایران شرایط خانواده زندانیان دوتابعیتی در این کشور را پیچیده‌تر کرد، به طوری که قطعی اینترنت در ایران، موجب کم‌تر شدن ارتباطات خانواده‌ها با بستگان زندانی‌شان شد.

علاوه بر جیسون رضائیان، که به تازگی دادگاهی در آمریکا، حکومت ایران را به پرداخت ۱۸۰ میلیون دلار غرامت به او و خانواده‌اش محکوم کرده، نزار زکا، شهروند لبنانی ساکن آمریکا که او نیز نزدیک به چهار سال در ایران زندانی بود، در این نشست حضور داشت.

زکا با اشاره به زندانیان خارجی از هر ملیتی در زندان‌های ایران، گفت که در زندان اوین، او در جمع یک «سازمان ملل کوچک» از همه قاره‌های جهان بود.

او گفت که آنان [زندانیان] غالبا چشم بسته بودند و مورد بدرفتاری قرار می‌گرفتند و اگر به پرسش‌های مورد نظر بازجویان پاسخ نمی‌دادند، شش هفته را در سلول انفرادی می‌گذراندند و اگر جواب خود را تغییر نداده بودند شش هفته دیگر را در انفرادی می‌گذراندند.

نزار زکا تاکید کرد که سازمان ملل متحد، برای نقض کنوانسیون بین‌المللی ۱۹۷۹ علیه گروگانگیری از سوی ایران هیچ اقدامی انجام نداده است. او گفت: «ما بازیچه سپاه پاسداران و سازمان ملل قرار گرفته‌ایم.»

در حالی که محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران اعلام کرده که این کشور آماده است درباره تبادل زندانیان با آمریکا مذاکره کند، وکیل خانواده نمازی، اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی در این باره را «دروغ» خواند. او گفت: «همه اینها دروغ است. یک جعل کامل.»

پس از این اظهارات ظریف، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران، نیز از وزیر خارجه این کشور خواست تا درباره این موضوع اظهارنظر نکند.

وکیل خانواده نمازی خواستار وضع تحریم‌هایی علیه عوامل دخیل در گروگانگیری در ایران در چارچوب سند ماگینتسکی شد که در زمینه نقض حقوق بشر به تصویب رسیده است.

این وکیل دادگستری همچنین تاکید کرد که هرگونه لغو یا معافیت تحریم‌ها علیه ایران باید به آزادی زندانیان در ایران پیوند داده شود.

چندی پیش، به مناسبت چهلمین سالگرد حمله به سفارت آمریکا در تهران و به گروگان گرفتن دیپلمات‌ها و کارکنان این سفارتخانه، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفت که با وجود گذشت چهل سال از این حادثه، جمهوری اسلامی همچنان به گرو‌گان‌گیری‌های خود ادامه می‌دهد.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، تابعیت دوم شهروندان این کشور به رسمیت شناخته نمی‌شود و به همین دلیل دستگاه قضایی ایران حتی از دسترسی کنسولی به زندانیان دوتابعیتی خودداری می‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More