شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی: گزارش سازمان ملل گمانه عمدی بودن حمله به هواپیما را تقویت کرد

 

انجمن خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در بیانیه‌ای با استقبال از مفاد گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کردند که محتوای آن، گمانه عمدی‌ بودن حمله به هواپیما را تقویت می‌کند.

خانواده‌ها گزارش اگنس کالامارد را نتیجه مستقیم همکاری خود با او خوانده‌اند و نوشته‌اند:‌ «یک بار دیگر، یک نهاد بین‌المللی معتبر این گمانه را تقویت می‌کند که حمله‌ موشکی به هواپیما عمدی بوده است.»

آنها همچنین نوشته‌اند اکنون نوبت کاناداست تا «استراتژی منفعل کنونی» در قبال ایران را تغییر دهد.

در بیانیه‌ای که این خانواده‌ها منتشر کردند اشاره شده: «نکته‌ قابل توجه این است که سازمان ملل این جنایت را در حیطه‌ی کشتارهای خودسرانه بررسی کرده است، که با دلیل‌تراشی ایران تحت عنوان خطای انسانی تناقض دارد.»

آن‌ها همچنین خواستار محاکمه جمهوری اسلامی در دیوان بین‌المللی دادگستری شده‌اند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های فراقضایی و خودسرانه در نامه‌ای ۴۵ صفحه‌ای که به مقام‌های جمهوری اسلامی ارسال کرد، توضیحات آن‌ها در زمینه این پرونده را با هدف «ایجاد بیشترین سردرگمی و کمترین شفافیت» دانست و گفت به نظر می‌رسد «ساختگی و گمراه‌کننده» باشد.

کالامارد همچنین به تناقضات توضیحات ایران درباره تشخیص اشتباه موشک به جای هواپیما، فرصت موجود برای یگان پدافند در شلیک به هواپیما و عدم توجه به مسئولیت مقام‌های ارشد در انهدام هواپیما اشاره کرد و از تهران توضیح خواست.

 

اوکراین: مدام تاکید کرده‌ایم انهدام هواپیما نقض گسترده قوانین بین‌المللی است

در همین حال یوگنی ینین، معاون وزارت خارجه اوکراین، روز چهارشنبه ششم اسفندماه طی یک مصاحبه رادیویی گفت: «ما مکررا تاکید کرده‌ایم که انهدام هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران نقض گسترده قوانین بین‌المللی است.»

او ضمن اشاره به میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی، معاهده هوانوردی غیرنظامی شیکاگو و معاهده مونترال افزود: «گزارشگر ویژه [سازمان ملل متحد] در نامه‌اش توجه‌ها را به این تخلفات جلب کرده است.»

ینین از تهران خواست پاسخ کاملی به سوالات مطرح‌شده توسط کالامارد در این زمینه بدهد.

او ضمن اشاره به میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی، معاهده هوانوردی غیرنظامی شیکاگو و معاهده مونترال افزود: «گزارشگر ویژه [سازمان ملل متحد] در نامه‌اش توجه‌ها را به این تخلفات جلب کرده است.»

ینین از تهران خواست پاسخ کاملی به سوالات مطرح‌شده توسط کالامارد در این زمینه بدهد.

او از تهران خواست این اطمینان و تضمین را به اوکراین بدهد که «چنین اقدام غیرقانونی بین‌المللی» دیگر تکرار نخواهد شد.

یوگنی ینین همچنین بار دیگر بر تحقیقات مستقل بی‌طرفانه و محاکمه مجرمان این پرونده در دادگاه تاکید کرد.

 

اتهام ایران به گزارشگر سازمان ملل متحد

اما وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه سوالات و اظهارات کالامارد را خارج از حیطه وظایف گزارشگر سازمان ملل خواند و اطلاعات او را «مخدوش»، «آمیخته به اشتباهات متعدد» و «جهت‌دار» عنوان کرد.

سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی این وزارتخانه، کالامارد را متهم کرد که احتمالا «در برابر اقدام به انتشار این متن سیاست‌زده،‌ وعده‌هایی در خصوص موقعیت شغلی جدید در برخی سازمان‌های غیردولتی دریافت کرده است.»

.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More