شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی از خامنه‌ای و سپاه پاسداران به دادگاهی در آمریکا شکایت کردند

یک دفتر حقوقی که مقر آن در شهر واشنگتن آمریکا است، اعلام کرد به وکالت شماری از خانواده‌های کشته‌شدگان ھواپیمای اوکراینی که تابعیت آمریکایی دارند، در دادگاه فدرال حوزه شهر واشنگتن «از حکومت ایران به رهبری علی خامنه‌ای»  و «سپاه پاسداران به فرماندهی حسین سلامی»، شکایت کرده است.

پرواز پی‌اس۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین ‌اینترنشنال بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه تنها دقایقی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران هدف شلیک موشک‌های پدافند سپاه پاسداران قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن از جمله پانزده کودک، دو تا ۱۲ ساله و یک نوزاد، کشته شدند.

دفتر حقوقی هریسچی در اطلاعیه خبری خود تاکید کرد که خانواده چند تن از  کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲  که تبعه آمریکا ھستند بابت «قتل خانواده درجه یک خود با موشک‌های پدافند سپاه پاسداران و عدم حفظ امنیت جان مسافران در شرایط جنگی و هم چنین مخفی کردن شواهد کلیدی و نابود کردن بقایای حادثه در محل تصادف» این شکایت را ثبت کرده‌اند.

بنابر اعلام این دفتر حقوقی، شکایت انجام شده «در جهت روشن‌سازی زوایای مخفی این حادثه و جلوگیری از تبانی بین ایران و شرکت اوکراینی برای سرپوش‌گذاشتن بر حقایق و نفی حقوق خانواده قربانیان» هواپیمای اوکراینی است.

شاکیان ابراز امیدواری کرده‌اند که شکایت و تشکیل پرونده کشته شدن ۱۷۶ سرنشین هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پدافند پاسداران «قدمی تاثیرگذار در جهت دادخواهی و پاسخگویی عوامل و آمرین این جنایت» باشد.

در اطلاعیه دفتر حقوقی ھریسچی به عنوان وکیل شماری از خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی تاکید شده است که خانواده‌های قربانیان نه تنها کوچکترین اعتمادی به بررسی صحیح این پرونده توسط عاملین آن ندارند، بلکه هیچ اعتمادی هم به قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران برای اجرای عدالت ندارند.

این شکایت یکی از چند تلاش بین‌المللی حقوقی است که در ارتباط با هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی علیه جمهوری اسلامی اسلامی ثبت شده است.

پیشتر خبرگزاری رویترز در بهمن ماه۹۸ گزارش داده بود که یک تیم حقوقی کانادایی، به وکالت از گروهی از بازماندگان قربانیان هواپیمای اوکراینی، شکایتی را علیه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران از جمله امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در کانادا ثبت کرده‌اند.

کانادا در شهریور ماه سال‌جاری به طور رسمی به ایران اعلام کرد که دو شکایت دسته‌جمعی در ارتباط با هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی علیه دولت جمهوری اسلامی ایران و برخی مقام‌های ارشد حکومت در دادگاه‌هایش به جریان افتاده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به شکایت خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی در دادگاه‌های کانادا اما گفت که «دادگاه کانادایی در مورد اتفاقی که خارج از حوزه قضایی آن رخ داده، هیچ صلاحیتی ندارد».

پیشتر نیز لعیا جنیدی، معاون حقوقی حسن روحانی، از اقدامات جمهوری اسلامی برای جلوگیری از ثبت شکایت در دادگاه بین‌المللی در خصوص پرونده هدف قرار دادن پرواز پی‌اس۷۵۲ خبر داده بود.

معاون حقوقی حسن روحانی بهمن‌ماه۹۸ در آستانه چهلم کشته‌شدگان هواپیمایی اوکرانی بدون اشاره به برگزاری احتمالی دادگاه یا محاکمه مقام‌های مسئول و متهم در این پرونده، از دو مسیر جمهوری اسلامی برای پایان دادن به پرونده پرواز۷۵۲ سخن گفت.

جنیدی افزود که در مورد خانواده کشته‌شدگان با «جبران خسارت زیان‌دیدگان، رفتار مساوی و کمک به آنها» و در مورد ابعاد بین‌المللی حمله به این هواپیما نیز «رسیدن به کمیته مشترک تحقیق [به ریاست ایران] به نتایج مورد قبول ما» این پرونده بسته خواهد شد چون «مبنای ایکائو، گزارش فنی کمیته تحقیق مشترک است».

این درحالی است که اعضای خانواده شماری از کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی شکایتی را در دادگاه انتاریوی کانادا، به طور مشخص علیه  علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه پاسداران، با عنوان «عمل تروریستی ساقط کردن هواپیمای تهران‌ـاوکراین» ثبت کرده‌اند و شماری از خانواده‌ها نیز بر دادخواهی بین‌المللی تاکید دارند.

اکنون با ثبت شکایت دیگری به وکالت از خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی در آمریکا نزد دادگاه فدرال حوزه شهر واشنگتن، ابعاد رسیدگی قضایی بین‌المللی به پرونده هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی و کشته شدن ۱۷۶ سرنشین آن با موشک‌های سپاه پاسداران ابعاد گسترده‌‌تری به خود گرفته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More