شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خانواده‌های زندانیان سیاسی اعدام شده و کشته‌شدگان اعتراضات: دادخواه عزیزانمان هستیم، رای بی رای

 

شماری از خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ و کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی و بستگان زندانی سیاسی اعدام شده در تابستان ۶۷، طی سخنانی در کلاب هاوس بر تحریم انتخابات و گسترش کمپین «رای بی‌رای» تاکید کردند.

سعید افکاری، برادر نوید افکاری، طی سخنانی در این نشست که با عنوان «دادخواهی و نمایش انتخابات؛ کمپین رای بی‌رای» برگزار شد، گفت: «رای ندادن یعنی نه گفتن به ظلم، این بخشی از مسیری است که حتما باید برویم.»

در این اتاق که شامگاه پنج‌شنبه سی اردیبهشت برگزار شد، جمعی از خانواده زندانیان سیاسی اعدام شده در سال‌های مختلف، خانواده کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، و همچنین شماری از فعالان سیاسی، کارگری و مدنی از طیف‌های مختلف حضور داشتند.

مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، در این اتاق اعلام کرد: «در کمپین رای بی رای می‌خواهم مادران و پدران داغدار چهار دهه گذشته خودشان تبدیل به سخنگویان اصلی جنبش نه به انتخابات و نه به جمهوری اسلامی شوند.»

پدر نوید بهبودی یکی از کشته‌شدگان اعتراضات آبان۹۸ نیز طی سخنانی در این نشست با تاکید بر اینکه رای دادن هیچ تاثیری ندارد، گفت: «۱۸ ماه است که هیچ جوابی به ما نداده‌اند، تلفن ناشناس به ما زنگ می‌زند، تهدید می‌کند و بعد می‌گویند اشتباه شده است.»

در بخشی دیگر از پدر نوید بهبودی خود گفت که ۴۲ سال است جمهوری اسلامی می‌گیرد، می‌کشد، ما به نام زنده هستیم، اما مرده‌ایم.

مادر پژمان قلی‌پور، یکی کشته شدگان اعتراضات آبان۹۸ نیز طی این گفت‌وگو در کلاب هاوس گفت: «این آقایان در این ۱۸ ماه کجا بودند، از چه چیز بچه‌های آبان می‌ترسید. من دادخواه حقم هستم، جوان ۱۸ ساله من را کشتید، چرا خشمگین نباشم. صدای‌مان به هیچ جا نمی‌رسد.»

 

 

او گفت که کمک کنید دادخواهی کنم، من نمی‌خواهم مادر دیگری را قاب به دست ببینم، من نمی‌خواهم چهار سال دیگر قاب دستم بگیرم به خانه کسی بروم بگویم همین اتفاق برای من افتاده است

مجید توکلی، فعال مدنی و از چهره‌های سرشناس جنبش دانشجویی دهه هشتاد، با تاکید بر رای ندادن و لزوم همراهی با جنبش دادخواهی، گفت که این جنبش به دنبال آن است که از نادرستی‌ها جلوگیری شود. توکلی افزود که «این صدای قدرتمند به ما نوید می‌دهد احتمال تکرار این نادرستی‌ها کم خواهد شد. معمولا وقتی به یک موضوع نه می‌گوییم گفته می‌شود حرکت سلبی است اما وقتی کنار هم قرار می‌گیریم این نه تبدیل به یک همبستگی می‌شود».

 فرزانه انصاری‌فر، خواهر فرزاد انصاری‌فر که در اعتراضات آبان ۹۸ در بهبهان کشته شد، نیز گفت: «پدرم پیگیر کشته شدن برادرم شد اما کسی پاسخ نداد و ما را اغتشاشگر نامیدند، می‌گویند برای آرامش به پای صندوق رای بروید، ما وقتی در کشور خودمان حق اعتراض نداریم، چرا باید پای صندوق رای برویم.»

خواهر فرزاد انصاری‌فر تاکید کرد که وقتی نمی‌توانیم دادخواه حقوق عزیزانمان شویم چرا باید رای دهیم و افزود: «مقام‌های جمهوری اسلامی با گذشت بیش از ۱۸ ماه از این اعتراض‌های آبان تاکنون حاضر به انتشار گزارشی رسمی از شمار کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان این اعتراضات نشده‌اند.»

پس از سرکوب اعتراضات آبان۹۸، خبرگزاری رویترز شمار کشته‌شدگان این اعتراضات را بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون گزارشی رسمی از تعداد کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان۹۸ اعلام نکرده‌اند.

شش ماه پس از اعتراضات آبان‌ ۹۸، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جریان این اعتراضات «سیاست شلیک به قصد کشتن» را علیه معترضانی به کار گرفتند که هیچ خطری ایجاد نمی‌کردند و همچنان خانواده‌های کشته‌شدگان را که برای رسیدن به عدالت تلاش می‌کنند، تحت آزارها و تهدیدات شدید قرار می‌دهند.

لادن بازرگان، خواهر بیژن بازرگان زندانی سیاسی که در تابستان سال ۶۷ اعدام شد، از دیگر حاضران در نشست «دادخواهی و نمایش انتخابات؛ کمپین رای بی‌رای» بود. او عنوان کرد که جنبش دادخواهی بیش از سه دهه است، فعالیت می‌کند و «ما دنبال خونخواهی نیستیم، دنبال اجرای عدالت هستیم، نمی‌خواهیم آنچه بر سر ما آمده بر سر نسل جدید بیاید.

تابستان سال ۶۷ هزاران زندانی سیاسی که در حال گذراندن دوران محکومیت خود بودند با فتوای روح الله خمینی اعدام شدند. ابراهیم رییسی، رییس فعلی قوه قضاییه و  کاندیدای فعلی انتخابات، در جریان اعدام‌های سال ۶۷ از اعضای هیات منصوب خمینی، مشهور به «هیات مرگ» بود.

اهورا اژدری، خواهر غنیمت اژدری از کشته‌شدگان شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی، از دیگر حاضران در این اتاق بود که گفت: «من دادخواه هستم، می‌خواهم از رای دهندگان بپرسم آیا با تغییر رییس جمهور تغییری دیده‌اید، چرا باید به قاتلان عزیزان‌مان رای دهیم.»

حسین رونقی، فعال سیاسی و زندانی سیاسی پیشین، نیز طی سخنانی در این اتاق گفت: «بحث فقط بحث یک رای نیست، بلکه ما انتخاب می‌کنیم کجا بایستیم و کنار چه کسانی بایستیم، بحث را نباید به یک صندوق رای تقلیل داد اما فعال حقوق بشر، تحلیلگر حقوق بشری که باید کنار دادخواهی باشد کنار نمایش انتخابات خود را قرار داده است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More