شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خامنه‌ای: مثل طرفداران رئال، به کالای داخلی تعصب داشته باشیم

 

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به شعار «حمایت از کالای ایرانی» که در پیام نوروزی خود به‌عنوان شعار سال ۹۷، اعلام کرده است، می‌گوید همان‌ تعصبی که جوانان به فوتبال قرمز و آبی یا تیم رئال دارند، اگر به کالای داخلی داشته باشیم، مشکلات ما حل خواهد شد.

رهبر جمهوری اسلامی ایران، عصر چهارشنبه، نخستین روز سال ۱۳۹۷، در سخنرانی خود به سنت هرسال در آرامگاه امام هشتم شیعیان در مشهد،  مدعی شد که ایران، امروز از استقلال برخوردار است، اما عده‌ای با بی‌انصافی و استفاده از آزادی موجود، می‌گویند آزادی وجود ندارد و رادیوهای بیگانه هم آن را بازتاب می‌‌دهند. او تأکید کرد: «امروز در کشور ما آزادی فکر، آزادی بیان و آزادی انتخاب وجود دارد».

خامنه‌ای همچنین مدعی شد که هیچ کس به‌دلیل نظر مخالف نظر حکومت مورد تعقیب و فشار قرار نگرفته است و ادعاهای موجود دروغ است و بنا هم نیست کسی متعرض این‌ها شود.

 او با اشاره به آن‌چه که «مردم‌سالاری در ایران» خواند، اعلام کرد که انتخابات ایران، جزو کم‌نظیرترین در تمام دنیا و منطقه است و مردم کشور، با شور و شوق در آن شرکت می‌کنند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران ، کشور را از لحاظ داشتن استقلال در جهان، کشور نخست دانست و گفت: «همه‌ی ملت‌های دنیا به نحوی از انحا، نوعی ملاحظه‌کاری در مقابل قدرت‌ها دارند و آن ملتی که آرای او تحت تأثیر هیچ‌کدام از ملت‌ها قرار نمی‌گیرد، ملت ایران است».

او به عملکرد ۴۰ساله حکومت جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: «پرداختن به این موضوع، نیازمند زمان بیشتری است؛ بنابراین اگر تا ماه رمضان زنده بودم، حتماً در این مورد صحبت خواهم کرد».

خامنه‌ای با بیان این‌که امروز ایران از استقلال برخوردار است و این خواسته عمومی مردم از انقلاب بوده است، گفت که در زمان جنگ‌های ایران و روس، عباس میرزای قاجاری از روسیه قول گرفت که حکومت در خاندان قاجار باقی بماند و افزود: «حکومت قاجار، با تضمین دولت روسیه تزاری بر سر کار بود».

رهبر جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که بعد از حکومت قاجار، «انگلیس‌ها رضاخان را سر کار آوردند و همان‌ها محمدرضا را آوردند و در ۲۸ مرداد سال ۳۲، آمریکایی‌ها به میدان آمدند و محمدرضا را تجدید سلطنت کردند».

او افزود: «چندی پیش اعلام کردم که در عدالت عقب هستیم و عقیده من هم همین است؛ منتها دیگران و بدخواهان جور دیگری استفاده کرده‌اند و مبنی را این قرار دادند که در کشور در این باب، هیچ کار و اقدامی انجام نداده‌اند؛ در این زمینه، اقدامات زیادی انجام گرفته است؛ اما این با عدالتی که ما دنبال آن هستیم و آرزوی ملت مسلمان است، فاصله دارد».

خامنه‌ای به آمار بانک جهانی اشاره کرد و گفت: «پیش از انقلاب، ضریب جینی بالای ۵۰ بود. ضریب جینی محاسبه‌ای برای نشان‌دادن فاصله طبقاتی است که هر چه عدد بیشتر باشد، فشار طبقاتی بیشتر است. در سال ۹۴، ضریب جینی در کشور ۳۸ بوده است؛ یعنی ما این مقدار توانسته‌ایم فاصله طبقاتی را کم کنیم».

 

  • در زمان شاه نصف ایران فقیر مطلق بوده‌اند

رهبر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه عملکرد ۴۰ساله پس از انقلاب اسلامی، عملکرد خوبی است، گفت: «همچنین براساس آمار بانک جهانی که معتبر است، اعلام می‌کنم که قشر فقیر، ۴۶ درصد ملت ایران بود، یعنی نصف جمعیت ایران فقیر مطلق بوده‌اند و در سال ۹۳ به ۹/۳ درصد رسیده است».

خامنه‌ای افزود که بیش‌از ۴میلیون دانشجوی در حال تحصیل در ایران وجود دارد که ۲۳ برابر اول انقلاب است.

 

  • منظورم از آتش به‌اختیار در تمام زمینه‌ها بود

رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت که آتش‌به اختیار، فقط مربوط به بخش فرهنگی نیست؛ بلکه منظور آتش به اختیار در تمام زمینه‌هاست.

او تأکید کرد که جمعیت ۸۰ میلیون، آبروی ایران است و این سیاست تهدید نسل، گریبان کشورهای دیگر را گرفته است و دارد آنها بیچاره می‌کند.

 

  • باید جمعیت ایران بیشتر شود

خامنه‌ای افزود، این‌که حتماً باید تکثیر نسل صورت گیرد، برای این است که فردای این کشور به همین جوانان نیاز دارد و چیزی نیست که کشور بتواند آن را از خارج وارد کند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین چالش کشور را  «چالش ذهنی‌» خواند و توضیح داد که این «یعنی مسؤولان نمی‌دانند چقدر ظرفیت در داخل کشور وجود دارد». او تأکید کرد که مسؤولان باید به توانایی جوانان ایمان بیاورند.

خامنه‌ای سیاست جمعیتی را سیاست غربی‌ها دانست و گفت که شعار «فرزندکمتر، زندگی بهتر»، سیاست اروپایی‌هاست. او افزود که اکنون در غرب «دارند جایزه می‌دهند تا خانواده‌ها فرزندار شوند؛ ما چند سال قبل گفتیم و اصرار کردیم که موانع تولید نسل را بردارند که مسؤولان حرف ما را قبول کردند؛ اما موانع وجود دارد و به این نسخه اسلامی عمل نمی‌شود و این موانع ماست».

 

  • نگذاشتم از بانک جهانی وام بگیرند

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود،اعلام کرد: «قرار بود از بانک جهانی وام بگیرند و بنده نگذاشتم و مقدمات را فراهم کرده بودند. اینکه از بیگانه طلب کنیم، خطای بزرگی است و اقتصاد باید درون‌زا باشد و این بدین معنا نیست که درهای کشور را ببندیم؛ بلکه باید درون‌زا و برون‌گرا باشیم».

 

  • مثل تعصبی که به تیم رئال دارید، به کالای داخلی تعصب داشته باشیم

خامنه‌ای یکی از موانع پیشرفت کشور را قبیله‌گرایی سیاسی و جناحی دانست و گفت اگر کار خوبی وجود دارد، حتی اگر دشمن هم آن را  انجام داده است، باید آن کار انجام شود.

او با اشاره به این‌که گفته می‌شود مسأله فساد به یک مسأله رایج تبدیل شده است، گفت: «نه، این خبرها نیست؛ البته فساد کمش هم مضر و بد است و این‌که تبلیغ می‌کنند فساد همه جا را گرفته است، نخیر، این‌جوری نیست؛ بلکه آدم‌های صالح در بخش‌های مختلف کشور کم هم نیستند».

رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت: «ما نسبت به اقتصاد ملی خودمان باید تعصب داشته باشیم و مصرف جنس خارجی یکی از عیوب ماست. همان‌گونه که جوانان ما به فوتبال قرمز و آبی یا تعصب به تیم رئال دارند، اگر همین تعصب را به کالای داخلی داشته باشیم، مشکلات ما حل خواهد شد».

 

  • هدف «شعار سال»: جهت‌دادن به سیاست‌های اجرایی و توجیه افکار عمومی‌

خامنه‌ای افزود: «برخی‌ می‌گویند شعار سال معین می‌کنید، کسی عمل نمی‌کند. تعیین شعار سال با دو هدف انجام می‌شود: یکی جهت‌دادن به سیاست‌های اجرایی و عملکرد مسؤولان حکومتی‌، یکی هم توجیه افکار عمومی‌؛ یعنی افکار عمومی توجه کنند که چه مسأله‌ای امروز مهم است.

 

  • جمهوری اسلامی پرچم عزت ایران را در منطقه به اهتراز درآورد

او درمورد مسائل منطقه نیز با اشاره به این‌که «جمهوری اسلامی توانست شر تکفیری‌ها را کم کند و کمر آنها را بشکند»، این‌ها را کار بزرگی دانست و  گفت که «جمهوری اسلامی، پرچم عزت ایران را در سالی که گذشت، در منطقه به اهتراز درآورد».

 

  • به فضول‌های بین‌المللی ربطی ندارد ایران چه‌کاری در منطقه می‌کند

رهبر جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود، اعلام کرد: «فضول‌های بین‌المللی اعتراض می‌کنند که ایرانی‌ها در مسائل عراق و … دخالت و شرکت می‌کنند؛ خوب به شما چه».

او مدعی شد آمریکا، براساس نقشه‌ای که داشت، توانست داعش را به‌وجود آورد، اما جمهوری اسلامی، توانسته نقشه آن‌ها را از بین ببرد.

خامنه‌ای افزود: «آن‌ها هیچ انگیزه‌ای ندارند که داعش را بین ببرند. ۱۴ سال است که وارد افغانستان شده‌اند، چه غلطی کرده‌اند؟ آیا توانسته‌اند امنیت ایجاد کنند؟ بعضی‌ها می‌گویند نتوانسته‌اند؛ برخی‌ها می‌گویند نخواسته‌اند؛ اما حضور ما به خواست دولت و ملت‌هاست و زورگویی و بکن‌ونکن هم نکردیم؛ کمک خواستند، کمک کردیم و قصد دخالت هم نداریم».

 

  • علاقه‌مندی عمیق نسل چهارم به انقلاب، بیشتر از نسل اول است

رهبر جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که دوران ۴۰سالگی انقلاب اسلامی، دوران پیری و عقب‌گرد نیست؛ بلکه دوران پیشرفت است. او افزود: «امروز نسل سوم و چهارم انقلاب و علاقه‌مندی عمیق آن‌ها از نسل اول بیشتر نباشد، کمتر نیست».

 

9:00
بررسی سخنرانی رهبر ایران در گفتگو با علی آلفونه پژوهشگر ارشد انستیتوی مطالعات خاورمیانه از کپنهاگ
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More