شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خامنه‌ای: قضیه هواپیمای اوکراین را برای فراموشی سلیمانی آرایش می‌دهند

علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، ضمن واکنش به پوشش رسانه‌های خارجی از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین با شلیک موشک سپاه پاسداران،‌ آن را تلاشی برای فراموشی تشییع جنازه قاسم سلیمانی و حمله به پایگاه نظامی آمریکا در عراق عنوان کرد.

او روز جمعه ۲۷ دی‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه تهران در پاسخ به افزایش واکنش‌های داخلی و خارجی به حادثه کشته شدن ۱۷۶ مسافر و خدمه هواپیمای اوکراین گفت: «عده‌ای به تبع و هدایت تلویزیون‌‌های آمریکایی و رادیوهای انگلیسی سعی کردند این قضیه را به نحوی آرایش دهند که ماجرای یوم‌الله ناشی از شهادت سلیمانی را به دست فراموشی بسپارند.»

رهبر جمهوری اسلامی در همین زمینه روز تشییع جنازه قاسم سلیمانی،‌ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، و حمله به پایگاه نظامی آمریکا در عراق را «ایام‌الله» خواند.

او با اشاره به «شرایط سخت» در ایران، اعتراض‌های داخلی روزهای گذشته را نیز مورد انتقاد قرار داد. 

خامنه‌ای، بدون اشاره به حمله موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراین، معترضان را «فریب‌خورده» خواند. 

او اظهار کرد: «آن‌ها می‌خواستند حادثه عظیم تشییع جنازه حاج قاسم را تحت‌الشعاع قرار دهند.»

رهبر جمهوری اسلامی در آغاز این بخش از سخنان خود بدون تسلیت به خانواده قربانیان حادثه، گفت مادر یکی از این قربانیان حمایت از نظام به او نامه نوشته است.

پیشتر، گزارش‌هایی درباره فشار ماموران امنیتی سپاه پاسداران بر خانواده‌ قربانیان، کنترل رفت و آمد و تماس و اجبار آن‌ها به امضای بیانیه‌های از پیش آماده منتشر شده بود.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین به پاره کردن تصویر سلیمانی و شعار «نه غزه‌‌ نه لبنان؛ جانم فدای ایران» از سوی معترضان در جریان اعتراض‌های سراسری اخیر واکنش نشان داد. 

او این معترضان را افراد «احساساتی» دانست که راحتی، جان و منافع خود را در راه کشور فدا نکردند.

خامنه‌ای ضمن مقایسه جمعیت تشییع جنازه سلیمانی با جمعیت معترضان طی روزهای گذشته اظهار کرد کسانی که در مراسم سلیمانی شرکت کردند «مردم ایران» بودند. او اما اشاره‌ای به کشته شدن ده‌ها نفر در تشییع جنازه سلیمانی در کرمان نکرد.

 

سپاه قدس نگاهش به همه جاست

خامنه‌ای در بخشی دیگر از خطبه‌های نماز جمعه از عملکرد نیروی قدس سپاه پاسداران قدردانی کرد و آن‌ها را «رزمندگان بدون مرز» خواند.

او ضمن اشاره به حضور این نیروهای نظامی در فلسطین، نوار غزه،‌ لبنان و کشورهای منطقه گفت آن‌ها «به همه جا نگاه می‌کنند و هرجا لازم باشد در آن حضور پیدا می‌کنند».

رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به شعار «نه سازش نه تسلیم، نبرد با آمریکا» که از سوی جمعیت حاضر در مصلی داده می‌شد، به انتقاد از مذاکره‌کنندگان غربی پرداخت و آن‌ها را «اهل دغل» دانست. 

او در همین زمینه اقدام فرانسه، بریتانیا و آلمان درباره ارسال مجدد پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت را «تلاش دشمن برای به حاشیه بردن یوم‌الله» حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق خواند.  

خامنه‌ای همچنین به تروریست عنوان گرفتن سلیمانی واکنش نشان داد و او را «سرشناس‌ترین و قوی‌ترین فرمانده مبارزه با تروریست در منطقه» نامید.

او از مردم خواست تا ضمن «صبور و شکرگزار» بودن در شرایط سخت کشور، قدردان وضعیت خود باشند.

برگزاری نماز جمعه این هفته تهران با حضور خامنه‌ای در حالی است که کاربران رسانه‌های اجتماعی از جو امنیتی و محدودیت‌های آمدوشد در اطراف مصلی تهران خبر داده‌اند.

این حضور و سخنرانی خامنه‌ای در نماز جمعه تهران پس از هشت سال صورت می‌گیرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More