شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خامنه‌ای: دستگاه‌های اطلاعاتی در مورد نفوذ فرهنگی حساس باشند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به آنچه که «نفوذ فرهنگی» و «برخی اقدامات ضدفرهنگی سازمان‌یافته اما پنهان در جامعه» خواند، خواستار حساسیت دستگاه‌های فرهنگی و حتی «دستگاه‌‌های اطلاعاتی» بر روی این مسائل شد.   

او روز چهارشنبه، ۳۰ مردادماه در دیدار با حسن روحانی، رییس جمهوری و هیات دولت، با اشاره به آنچه «حمله همه جانبه و جبهه وسیع بیگانگان» خواند، گفت که «دشمنان نظام اسلامی» می‌گویند غلبه بر جمهوری اسلامی با «جنگ نظامی و تحریم اقتصادی» امکان‌پذیر نیست و باید با «نفوذ فرهنگی و تأثیرگذاری بر ذهن‌ها و مغزها و تحریک هوس‌ها» به این هدف رسید. 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به آنچه که «اقدامات ضدفرهنگی سازمان‌یافته، اما پنهان» خواند، خواستار جلوگیری از نفوذ این اقدامات در تولیدات فرهنگی همچون هنر، سینما، کتاب و تئاتر شد. او افزود: «باید دستگاه‌های فرهنگی اعم از وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و صداوسیما و حتی دستگاه‌های اطلاعاتی بر روی این مسائل به‌شدت حساس باشند.»

علی خامنه‌ای همچنین گفت: «ما معتقد به بستن فضای فرهنگی کشور نیستیم اما با ولنگاری فرهنگی به‌شدت مخالفیم.» 

 

حجاب؛ حکم شرعی و قانونی

علی خامنه‌ای همچنین در سخنان خود به موضوع حجاب اشاره کرد و گفت که ابراز نگرانی جمهوری اسلامی نسبت به مساله حجاب در جامعه «به‌جا و صحیح» است.

او توضیح داد که حجاب یک «حکم شرعی و یک مساله قانونی» بوده و از دستگاه‌های دولتی و حکومتی و مدیران آن‌ها خواست تا «مراقبت کنند تا براساس قانون عمل شود».

رهبر جمهوری اسلامی همچنین از دستگاه‌های حکومتی درخواست کرد تا «موازین دینی و ظواهر مذهبی» را رعایت کنند.

 

درآمد آسان صدور نفت خام: بلایی بزرگ 

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش، با تاکید بر لزوم قطع وابستگی به صادرات نفت خام، اتکای ایران به «درآمد آسان» نفت خام را «بلایی بزرگ» توصیف کرد و گفت که حتی در شرایط غیرتحریمی نیز، کنترل بازار نفت در اختیار کشورهای غربی است و آن‌ها می‌توانند تولیدکنندگان را تحت فشار بگذارند.

او افزود: «این مشکل دیرینه واقعاً به ضرر پیشرفت کشور تمام شده است.»

 

هند به مسلمانان کشمیر زور نگوید

رهبر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش به دولت هند اشاره کرد و گفت که باید از زورگویی به مسلمانان منطقه مورد مناقشه کشمیر دست بردارد.

خامنه‌ای وضعیت کنونی منطقه کشمیر و اختلافات هند و پاکستان در این زمینه را حاصل اقدامات «انگلیس خبیث» به هنگام خروج از شبه قاره هند دانست.

به اعتقاد رهبر جمهوری اسلامی «انگلیسی‌ها برای استمرار درگیری در کشمیر، تعمدا این زخم را در این منطقه برجای گذاشتند».

او با اشاره به روابط خوب با دولت هند گفت که از این دولت «انتظار و توقع دارد تا سیاستی منصفانه در قبال مردم نجیب کشمیر در پیش بگیرد و به مردم مسلمان این منطقه زور گفته نشود».

دولت هند به تازگی با لغو کامل خودمختاری کشمیر که از بیش از سه دهه پیش موضوع مناقشه با پاکستان بوده، به تنش‌های جاری در این منطقه مسلمان‌نشین دامن زده است.

پیشتر خودمختاری منطقه کشمیر در چارچوب اصل امتیازات ویژه دولت کشمیر تحت کنترل هند در قانون اساسی هند به رسمیت شناخته شده بود.

هند و پاکستان از زمان استقلال در سال ۱۹۴۷ تاکنون، هر دو بر سر منطقه کشمیر وارد جنگ شده‌اند و مدعی حاکمیت کامل بر این منطقه هستند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More