شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خامنه‌ای: در هیچ سطحی با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم

 

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که این کشور در شرایط فعلی در هیج سطحی با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

خامنه‌ای  روز سه‌شنبه ۲۶ شهریور در جلسه خارج از فقه گفت به دلیل سیاست‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، «مسئولان کشور از رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه و دیگران، یک‌صدا اعلام کردند که با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد نه مذاکره دوجانبه نه چندجانبه».

او به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام در سال گذشته اشاره کرد و گفت در صورت بازگشت دولت دونالد ترامپ به برجام، آمریکا «می‌تواند» در مذاکرات بین ایران و پنج کشور دیگر امضا کننده برجام – فرانسه، بریتانیا، آلمان، چین و روسیه – شرکت کند.

خامنه‌ای اضافه کرد: «اما در غیر این‌صورت هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولان جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد نه در نیویورک و نه غیر آن.»

در روزهای اخیر، مقام‌های ارشد آمریکایی اعلام کرده بودند که ترامپ آماده گفتگو با حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، در حاشیه اجلاس مجمع سازمان ملل در نیویورک در ماه جاری است. 

خامنه‌ای این ابراز تمایل مقام‌های آمریکایی را برای گفتگو با ایران «یک ترفند» براری «تحمیل خواسته‌های گستاخانه‌»شان خواند.

سخنان خامنه‌ای در حالی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر و در پی حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، انگشت اتهام به سوی ایران نشانه رفته و ترامپ و دیگر مقام‌های ارشد آمریکا گفته‌اند انتقام این اقدام را از مسببین حمله خواهند گرفت. 

روز شنبه، حملات پهپادی به بزرگترین مجتمع پالایشگاهی جهان در استان بقیع و همچین میدان عظیم نفتی حریص، تولید نفت عربستان سعودی را به نصف رساند. 

از طرفی از زمان خروج ترامپ از برجام و برقراری تحریم‌های شدید نفتی و بانکی علیه ایران، تنش‌ها بین تهران و واشنگتن رو به افزایش بوده و دو کشور را تا مرز درگیری نظامی پیش برده است. 

مقام‌های ارشد ایران تاکید کرده‌اند تنها راه برای مذاکره احتمالی بین دو کشور، رفع تحریم‌هاست.

خامنه‌ای گفت: «سیاست دولت آمریکا، فشار حداکثری به ایران در قالب تحریم‌های گوناگون، تهدید و یاوه‌گویی‌های مختلف است، چرا که دولت کنونی آمریکا معتقد است با رودربایستی و تعارف نمی‌توان جمهوری اسلامی را به زانو درآورد و وادار به تواضع و قبول کرد».

او در ادامه گفت تلاش آمریکا برای مذاکره با ایران با این هدف است «که به همه ثابت کنند فشار حداکثری جواب داد و مسئولان جمهوری اسلامی بر خلاف آنکه می‌گفتند مذاکره نمی‌کنیم مجبور شدند پای میز مذاکره بیایند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More