شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خامنه‌ای: در هیچ سطحی با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم

 

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، امروز چهارشنبه هفتم شهریور در دیدار با اعضای هیات دولت، گفت جمهوری اسلامی در هیچ سطحی با دولت آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

به گزارش وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران گفت، مذاکره با دولت قبلی آمریکا «که حداقل ظاهرساز بودند اینگونه شد» و در حال حاضر «با مسئولان وقیح و هتاک فعلی که شمشیر را برای ایرانی‌ها از رو بسته‌اند» مذاکره‌ای انجام نخواهد شد. او مذاکره با ایران را «نیاز همه دولت‌های آمریکایی» خواند و گفت: «می‌خواهند مانور دهند که ما حتی جمهوری اسلامی ایران را به پای میز مذاکره آوردیم، پس همانگونه که قبلا به‌طور مشروح و مستدل بیان کرده‌ام، هیچ مذاکره‌ای با آنها انجام نخواهد شد».

دولت دونالد ترامپ اردیبهشت ماه سال جاری از برجام خارج شد. دور نخست تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران نیز اعمال شده و به گفته مسئولان آمریکایی دور دوم این تحریم‌ها که فروش نفت ایران را هدف می‌گیرد، از ۱۳ آبان آغاز خواهد شد. با این حال دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، پیش از این گفته بود آماده است «بدون هیچ پیش شرطی» با «رهبران ایران» مذاکره کند. مساله‌ای که از سوی مقام‌های ایرانی رد شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به گفت‌وگوها با اروپا گفت، ارتباط و مذاکره با آن‌ها «ایراد ندارد»، اما «از آنها درباره مسائلی نظیر برجام و یا اقتصاد قطع‌ امید کنید».

او ضمن انتقاد از «رفتار نامناسب اروپا در مسایلی نظیر برجام و تحریم‌ها» اضافه کرد که باید «نگاه شک آلود به وعده‌های آنها» داشت.

اتحادیه اروپا منتقد خروج دولت آمریکا از برجام است و قوانینی برای حفاظت از فعالیت شرکت‌های اروپایی در ایران تصویب کرده است. این اتحادیه هفته گذشته نیز کمکی ۱۸ میلیون یورویی در اختیار ایران قرار داد.

رهبرجمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود از برجام به عنوان «وسیله‌ای برای حفظ منافع ملی» یاد کرد و گفت: «اگر به نتیجه برسیم که با این وسیله، حفظ منافع ملی امکان‌پذیر نیست آن را کنار می‌گذاریم».

به گفته آیت‌الله خامنه‌ای «اروپایی‌ها باید از بیان و عمل مسئولان دولتی ایران بفهمند که اقدامات آنها تدابیر و واکنش متناسب جمهوری اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت».

آیت‌الله خامنه‌ای به جلسه سوال نمایندگان مجلس از روحانی هم اشاره و آن را «معنای مردم‌سالاری دینی» توصیف کرد و گفت این جلسه «نمایش اقتدار و ثبات جمهوری اسلامی ایران بود». او از «خونسردی و متانت» روحانی یاد کرد و خواستار پر شدن شکاف میان «انتظارات نمایندگان و واقعیات موجود» شد.

حسن روحانی روز سه‌شنبه، ۶ شهریوربرای پاسخ به سوال‌های نمایندگان در مجلس حاضر شد. او در ابتدای این جلسه گفته بود: «امیدوارم که بتوانم نقاط مورد نظر مقام معظم رهبری را که در توصیه‌هایی که نسبت به جلسه امروز به من فرمودند، دقیقا مراعات کنم». پاسخ‌های روحانی اما نه تنها نمایندگان مجلس را قانع نکرد، بلکه بخشی از حامیان او نیز به انتقاد از روحانی پرداختند.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به این‌که «در اداره اقتصاد کشور بن‌بست نداریم»، وظیفه دولت را «مدیریت اقتصادی» دانست و از «باز کردن میدان برای فعالان سالمِ اقتصادی و جوانان مبتکر و پرتلاش و برطرف کردن موانع و بهبود فضای کسب و کار» و «بستن منافذ فساد و برخورد با مفسد» به عنوان «دو رکن مهم مدیریت اقتصادی کشور» یاد کرد.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین بار دیگر به انتقاد از اتفاق‌های رخ داده در بازار ارز و سکه پرداخت و گفت: «اگرچه در خصوص این قضایا توجیهاتی بیان شد اما به هر حال بی‌توجهی و غفلت مدیریتی نیز رخ داده است».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More