شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خامنه‌ای در دیدار با شینزو آبه: آمریکا دروغ می‌گوید، اگر ترامپ می‌توانست رژیم ایران را تغییر می‌داد

علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی ایران می‌گوید ایران هیچ اعتمادی به آمریکا ندارد و تجربه تلخ مذاکرات قبلی با آمریکا در چارچوب برجام را به هیچ وجه تکرار نخواهد کرد.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در ادامه سفر خود به تهران، امروز پنجشنبه ۲۳ خرداد با علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. نخست‌وزیر ژاپن در این دیدار گفته حامل پیام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به رهبران ایران است.

علی خامنه‌ای در دیدار با شینزو آبه آب پاکی را روی دست او ریخت و گفت شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌داند و هیچ پاسخی هم به او ندارد و نخواهد داد.

ساعاتی قبل از آن، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۲۲ خرداد در جریان یک نشست خبری مشترک با آندرج دودا، همتای لهستانی خود، در کاخ سفید، گفته بود «امیدوارم با ایران بتوانیم کنار بیاییم. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم عالی خواهد بود و اگر هم نتوانیم، باز هم عالی خواهد بود.»

دیدار نخست‌وزیر ژاپن از تهران با هدف کاستن از تنش‌ها میان آمریکا و ایران و کشاندن آنها به پای میز مذاکره صورت می‌گیرد.

ایالات متحده آمریکا ادعا می‌کند که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است و باید از آن جلوگیری کرد.

رهبری جمهوری اسلامی در خصوص این ادعای آمریکا بار دیگر مخالفت خود را با ساخت سلاح هسته‌ای اعلام کرد و گفت: «ما با سلاح هسته‌ای مخالفیم و فتوای شرعی من حرام بودن ساخت سلاح‌هسته‌ای است.»

با این حال علی خامنه‌ای نقش بازدارنده آمریکا در زمینه ساخت سلاح هسته‌ای از سوی ایران را منتفی دانست و گفت «این را بدانید که اگر ما قصد ساخت سلاح هسته‌ای داشتیم، آمریکا هیچ کاری نمی‌توانست بکند و اجازه ندادن آمریکا، هیچ مانعی ایجاد نمی کرد.»

رهبری جمهوری اسلامی «صداقت» در میان مقامات آمریکایی را «بسیار کمیاب» توصیف کرد و به تحریم صنایع پتروشیمی ایران اشاره کرد که از سوی ایالات متحده و پس از سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به ژاپن برای گفت‌وگو درباره ایران اعمال شد.

او همچنین با انتقاد از خروج آمریکا از برجام، گفت: «بعد از توافق هسته‌ای، اولین کسی که برجام را بلافاصله نقض کرد، اوباما بود، همان کسی که درخواست مذاکره با ایران کرده و واسطه هم فرستاده بود.»

علی خامنه‌ای افزود: «هیچ ملت آزاده و عاقلی مذاکره تحت فشار را نمی پذیرد.» او تاکید کرد که «ما به لطف خداوند، بدون مذاکره با آمریکا و با وجود تحریم هم به پیشرفت خواهیم رسید.»

پیشتر دونالد ترامپ، رئیس‌حمهوری آمریکا گفته بود که آمریکا قصد تغییر رژیم در ایران را ندارد.

رهبر جمهوری اسلامی این ادعا را «دروغ» خواند و گفت اگر او می‌توانست این کار را انجام دهد، انجام می‌داد.» علی خامنه‌ای افزود: ‌«آنها اگر چنین قصدی هم داشته باشند، قادر به اجرای آن نیستند، همانطور که رؤسای جمهور قبلی آمریکا، در چهل سال گذشته، برای نابودی جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند اما نتوانستند.»

نخست‌وزیر ژاپن روز گذشته با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران دیدار کرد. آبه در نشست خبری مشترک با روحانی نسبت به «احتمال وقوع درگیری در منطقه» هشدار داد و تاکید کرد «باید جلوی آن را گرفت.»

شینزو آبه به عنوان اولین نخست‌وزیر ژاپن که بعد از چهار دهه به ایران سفر می‌کند، گفته قصد دارد تا از ظرفیت روابط دوستانه و سنتی تهران و توکیو برای کاهش تنش‌ها در منطقه به ویژه تنش میان ایران و آمریکا که به بالاترین حد خود رسیده، استفاده کند.

در همین حال، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، حمایت خود را از تلاش‌های  شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در جلوگیری از افزایش تنش‌ها در منطقه اعلام کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More