شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خامنه‌ای درباره اعتراض‌های مردمی: دشمن را عقب زدیم

در حالی که با وجود سرکوب و جو امنیتی، اعتراض‌ها در ایران همچنان ادامه دارد، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در دومین واکنش رسمی خود به این اعتراض‌های ضدحکومتی، گفت: « ما در عرصه‌ جنگ نظامی و سیاسی و امنیتی دشمن را عقب زدیم؛ کارهای این چند روز، کارهای امنیتی بود. اینها کارهای مردمی نبود».

رهبر جمهوری اسلامی ایران که شامگاه سه‌شنبه ۲۸ آبان، در جمع تعدادی از «تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی» ایران سخنرانی می‌کرد، ادامه داد: «همه بدانند؛ هم دوستان ما، هم دشمنان ما. ما در عرصه‌ جنگ نظامی دشمن را عقب زدیم، در عرصه‌ جنگ سیاسی دشمن را عقب زدیم، در عرصه‌ جنگ امنیّتی دشمن را عقب زدیم... در عرصه‌ جنگ اقتصادی هم دشمن را به طور قاطع عقب خواهیم زد.»

اعتراض‌های اخیر در واکنش به افزایش شدید و ناگهانی قیمت بنزین در ایران آغاز شد، اما خامنه‌ای روز یکشنبه ۲۶ آبان معترضان را «اشرار» خواند.

خامنه‌ای همچنین در دومین سخنرانی خود پس از این اعتراضات، درباره تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران گفت: «تحریم فعلا خواهد بود؛ اینکه کسی امید ببندد به اینکه حالا یک سال دیگر، دو سال دیگر این تحریم تمام می‌شود، خیال باطل است، با آشنایی‌ای که با مسائل این جبهه ما داریم، آنچه بنده می‌فهمم، این تحریم حالاحالاها هست، باید باشد و خواهد بود.»

رهبر جمهوری اسلامی به دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران اشاره کرد و گفت: «البته یک زرنگی‌هایی بعضی می‌کنند، تحریم را دور می‌زنند، خیلی هم خوب است، عیبی ندارد، دستشان درد نکند اما کار اساسی مصون‌سازی اقتصاد کشور از آسیب دیدن از تحریم است. دور زدن تحریم یک تاکتیک است، مصون‌سازی کشور در مقابل تحریم، یک راهبرد است.»

تایید تلاش‌ها برای دور زدن تحریم‌ها از سوی خامنه‌ای در حالی است که بسیاری از پرونده‌های کلان فساد که اکنون در دستگاه قضایی ایران مطرح است، در ارتباط با دور زدن تحریم‌ها علیه ایران است.

خامنه‌ای همچنین درباره صندوق توسعه ملی گفت که امسال به دلیل کمبود شدید درآمدهای نفتی ایران «حدود ۳۵ درصد از درآمد نفت» که باید به حساب این صندوق واریز می‌شد، نشده است.

او گفت: «دولتی‌ها ... به بنده مراجعه می‌کنند و اصرار، التماس که این مشکل است و شما اجازه بدهید ما مثلا فلان مقدار از صندوق توسعه برداریم. متاسفانه صندوق توسعه کم‌اثر شده، کم‌خاصیت شده.»

سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت اقتصادی این کشور، در شرایطی است که به گفته حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران با «سخت‌ترین» شرایط اقتصادی خود پس از انقلاب مواجه است.

اعتراض‌های مردمی نیز اکنون فراتر از مطالبات اقتصادی رفته و کلیت نظام جمهوری اسلامی را نشانه رفته است.

به همین دلیل جمهوری اسلامی با سرکوب شدید این اعتراض‌ها، راه‌های مخابره اخبار آن را نیز مسدود کرده و اینترنت در این کشور همچنان قطع است.

بر اساس گزارش سازمان غیردولتی عفو بین‌الملل، تاکنون دست‌کم ۱۰۶ معترض در شهرهای مختلف ایران از سوی نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More