شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خامنه‌ای به ورزشکاران: با اسرائیل مسابقه ندهید، حجاب ورزشکاران زن هم مانع درخشش نیست

 

علی خامنه‌ای در دیدار با ورزشکاران بار دیگر بر رویارو نشدن ایرانی‌ها با حریفان اسرائیلی تاکید کرد، به ورزشکاران پناهنده تاخت، نام‌گذاری کاروان ورزشی به نام قاسم سلیمانی را ستود و تصریح کرد حجاب اسلامی مانع درخشش در ورزش نیست.

او روز شنبه ۲۷ شهریور در دیدار با مدال‌آوران بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو گفت ورزشکار ایرانی نمی‌تواند «به خاطر یک مدال» با نماینده اسرائیل «دست بدهد و عملا او را به رسمیت بشناسد».

رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر تاکید کرد ورزشکاران نباید با حریفان اسرائیلی مسابقه بدهند و «مسئولان محترم ورزشی و ورزشکاران نباید در این حوزه به هیچ وجه منفعل شوند».

او سال ۹۷ نیز رقابت ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی را به معنای «خاضع و خاشع شدن در مقابل هنجارهای استکبار» دانسته بود.

اظهارات خامنه‌ای در حالی بیان می‌شود که نهادهای ورزشی جمهوری اسلامی به صورت رسمی حاضر به تایید عدم مسابقه با حریفان اسرائیلی نیستند و همواره بهانه‌هایی چون مصدوم شدن را مطرح می‌کنند.

رسول خادم در سال ۹۶ در اعتراض به «سیاست پنهان‌کاری» در موضوع مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی از ریاست فدراسیون کشتی ایران استعفا کرد و کناره‌گیری او خبرساز شد.

فدراسیون جهانی جودو نیز ایران را به دلیل امتناع ورزشکاران ایرانی از رقابت با ورزشکاران اسرائیلی تا شهریور ۱۴۰۲ از هرگونه فعالیت بین‌المللی محروم کرده است. تاکنون چند تن از جودوکاران ایرانی نیز به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند.

حضور چند ورزشکار ایرانی در تیم پناهندگان مسابقات المپیک توکیو خبرساز شد و به ویژه مسابقه بین کیمیا علیزاده و ناهید کیانی با پیام‌های دوستی و همدردی شمار زیادی از ورزشکاران و کاربران رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

با این حال خامنه‌ای در سخنان روز شنبه‌اش بدون اشاره به این محرومیت‌ها و پناهندگی‌ها، به آنچه «کسب مدال به واسطه وطن‌فروشی و خودفروشی» می‌نامید تاخت.

او همچنین گفت: «دستگاه‌های زیادی مشغول برنامه‌ریزی‌اند برای اینکه جوان ایرانی را از امید و نشاط دور کنند و دچار افسردگی کنند.»

خامنه‌ای با اشاره به حجاب زنان ورزشکار ایرانی گفت آنها «ثابت کردند که حجاب اسلامی مانع درخشش در عرصه ورزش نیست.»

زنان ایرانی در برخی رشته‌های ورزشی بیرون از ایران، از جمله شنا و ژیمناستیک، امکان حضور ندارند و موضوع محدودیت آنها در سایر رشته‌ها به دلیل حجاب نیز بارها خبرساز شده است.

در همین حال خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، به شدت از لباس تازه اعضای تیم ملی فوتبال زنان ایران انتقاد کرده و احمد راستینه، نماینده مجلس و رییس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی، گفته است این موضوع «قابل توجیه و چشم‌پوشی نیست و فدراسیون باید پاسخ‌گو باشد».

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More