شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خامنه‌ای: با خانواده کشته‌شدگان مشکوک با رافت اسلامی برخورد شود

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با «مشکوک» خواندن برخی از کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر ایران، خواستار آن شد که در برخورد با خانواده این کشته‌شدگان، با «رافت اسلامی» برخورد شود.

خبرگزاری ایرنا روز چهارشنبه ۱۳ آذر، نوشت که خامنه‌ای در پاسخ به گزارش علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، درباره «نحوه مدیریت وضعیت جان‌باختگان و مصدومین حوادث اخیر» گفته است: «هرچه سریع‌تر [پیشنهادهای مطرح شده] انجام شود و نسبت به افراد مشکوک در هر گروه، با جهتی که به رافت اسلامی نزدیک‌تر است، عمل شود.»

خامنه‌ای، دو روز پس از افزایش شدید و ناگهانی قیمت بنزین در ایران، در اولین واکنش به اعتراض‌های مردمی، معترضان را «اشرار، کینه‌ورزان و انسان‌های ناباب» توصیف کرد. او در اظهارات بعدی نیز این اعتراض‌ها را به کشورهای خارجی نسبت داد.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران،‌ نیز روز چهارشنبه در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه در ایران گفت که معترضان «از بیش از دو سال پیش برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده بودند».

اکنون رسیدگی به وضعیت خانواده کشته‌شدگان در حالی مطرح می‌شود که انتقادها حتی در داخل ایران، نسبت به کشتار معترضان از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بالا گرفته است.

میرحسین موسوی، نخست وزیر پیشین جمهوری اسلامی، در واکنش به این اعتراض‌ها، «ولی فقیه» را مسئول این کشتار دانسته است.

 

کشته‌شدگان «عادی» در حکم «شهید»

در گزارش شورای عالی امنیت ملی ایران پیشنهاد شده که «شهروندان عادی که بدون داشتن هیچ‌گونه نقشی در اعتراضات و اغتشاش‌های اخیر و در میانه درگیری‌ها جان باخته‌اند در حکم شهید محسوب شده و خانواده‌های آنان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار بگیرند.»

این گزارش همچنین پیشنهاد داده که به خانواده «قربانیانی که در جریان تظاهرات اعتراضی به هر نحو جان خود را از دست داده‌اند» دیه پرداخت شود.

در ادامه گزارش آمده است در مورد آن دسته از کشته‌شدگانی نیز که «به صورت مسلحانه و در درگیری با نیروهای حافظ امنیت کشته شده‌اند» مقرر شده پس از بررسی وضعیت خانواده آن‌ها، «حساب خانواده‌های موجه و آبرومند از فردی که اقدام به عمل مجرمانه نموده جدا شود و خانواده‌های آنان متناسبا مورد توجه و دلجویی قرار بگیرند».

گزارش شورای عالی امنیت ملی ایران پس از دستور خامنه‌ای برای «بررسی دقیق ریشه‌ها، عوامل و دلایل بروز ناآرا‌می‌ها  و همچنین رسیدگی سریع به وضعیت جان‌باختگان و خانواده‌های آنان» تهیه شده است.

به نوشته ایرنا «کار رسیدگی به پرونده‌های تشکیل شده برای جان‌باختگان و مصدومین رخدادهای اخیر در سطح استان‌ها آغاز شده است».

این در حالی است که هنوز مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی از ارائه آمار دقیق و جامع درباره تعداد کشته‌شدگان، زخمی‌ها و بازداشتی‌های اعتراض‌ها خودداری می‌کنند.

بنا بر آخرین گزارش سازمان‌ حقوق بشری «عفو بین‌الملل»، طی اعتراض‌های آبان‌ماه در ایران دست‌کم ۲۰۸ نفر کشته شده‌اند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More