شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خامنه‌ای: اعتراض‌های عراق و لبنان کار سرویس‌های اطلاعاتی غربی است

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، درباره اعتراض‌های عراق و لبنان گفت: «آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی غربی با پشتیبانی پول کشورهای مرتجع منطقه دارند آشوب به پا می‌کنند.»

خامنه‌ای روز چهارشنبه هشتم آبان، در یک مراسم نظامی در تهران گفت: «بزرگ‌ترین لطمه‌ای که دشمنان می‌توانند به یک کشور بزنند، این است که امنیت را از آن سلب نمایند؛ کاری که امروز در برخی کشورهای منطقه شروع کردند و امنیت را از مردم می‌گیرند.»

خامنه‌ای خطاب به معترضان عراق و لبنان گفت که آن‌ها باید مطالبات خود را «در چارچوب ساختارهای قانونی» دنبال کنند و «اولویتشان را علاج ناامنی قرار دهند».

پیش‌تر، محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، با متهم کردن آمریکا، اسراییل و عربستان سعودی به نقش داشتن در اعتراض‌ها لبنان و عراق، گفته بود: «هدف آن‌ها فاسد جلوه دادن مرجعیت و احزاب قانونی کشور عراق است و از طرف دیگر تلاش می‌کنند فاصله‌ای بین ایران و عراق ایجاد کنند.»

واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت ایران، درباره اعتراض‌های اخیر لبنان و عراق به خبرنگاران گفت: «آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی روی خواسته‌های ‌مردم سوار شده و هم فضای مجازی را کنترل می‌کنند، هم خط می‌دهند و هم از نظر مالی حمایت می‌کنند و به نظر می‌رسد در مجموع به ضرر مردم لبنان و عراق است.»

او ادامه داد موضع جمهوری اسلامی ایران این است که دولت‌ها باید به خواست مردم توجه کنند، اما مطالبات باید به گونه‌ای بیان شود که باعث ایجاد هرج و مرج و تخریب و کشته شدن افراد نشود.

این مقام دولت جمهوری اسلامی ایران درباره اعتراض‌های عراق گفت: «ما و عراق باید این آگاهی را داشته باشیم که خارجی‌ها به اهداف خودشان نرسند.»

این اظهارات رییس دفتر روحانی در حالی است که در اعتراض‌های عراق، شعارهایی علیه جمهوری اسلامی ایران سرداده شده و در لبنان نیز معترضان با نیروهای حزب‌الله که تحت حمایت ایران است، درگیر شده‌اند.

 

مخالفان لوایح اف‌ای‌تی‌اف مسئولیت بپذیرند

در حالی که گروه ویژه اقدام مالی تا بهمن ماه سال جاری به ایران مهلت داده که لوایح مربوط به کنوانسیون‌های پالرمو و مقابله با تامین مالی تروریسم را به تصویب برساند، واعظی گفت کسانی که الان مانع تصویب این لوایح شده‌اند «باید روشن با مردم صحبت کنند و مسئولیت عدم تصویب آن‌ها را بپذیرند».

رییس دفتر روحانی همچنین گفت صدا و سیمای جمهوری اسلامی در این زمینه «یک‌طرفه» عمل می‌کند و افزود: «صدا و سیما مواضع دولت و سخنان موافقان - چه حقوق‌دان‌ها و دانشگاهی‌ها را - پخش نمی‌کند. بلکه بیشتر سخنان افراد خاص که مخالف هستند پخش می‌کند و حتی سخنان رییس جمهوری را بخش بخش منتشر می‌کند که کار صحیحی نیست.»

واعظی با تاکید بر این که با تصویب لوایح مربوط به اف‌ای‌تی‌اف «اطلاعات کشور به خارجی‌ها داده نمی‌شود»، گفت: «کسانی که این سخنان را بیان می‌کنند اصلا روابط خارجی و بانکی را نمی‌دانند.»

 

برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در زمان مقرر 

واعظی همچنین درباره کاهش تدریجی تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام گفت: « کمیته‌ای این موضوع را بررسی می‌کند و قرار است که اگر تا همان مدت ۲ ماه تعیین شده و در مذاکرات و رفت و آمدهایی که هست، آنچه که ما به‌دنبال آن هستیم اتفاقی نیافتد، قطعا گام چهارم را در زمان خودش برمی‌داریم.»

گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در روز جمعه، پانزدهم شهریور اعلام شد. در این مرحله، مقامات ایران رفع محدودیت استفاده از نسل جدید سانتریفیوژها را اعلام کردند و گفتند که محدودیت‌های مربوط به «تحقیق و توسعه» در زمینه سانتریفیوژها برداشته خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر در دو اقدام که آن را گام‌های اول و دوم «کاهش تعهدات برجامی» عنوان کرد ابتدا از سقف تعیین شده در برجام برای ذخیره حداکثر ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده عبور کرد و سپس سطح غنی‌سازی در مجتمع هسته‌ای نطنز را از سطح  ۳/۶۷ درصد تعیین شده در برجام فراتر برد و به ۴/۵ درصد رساند.

کشورهای امضاکننده برجام از جمله آمریکا که از این توافق خارج شده، نسبت به این اقدامات ایران هشدار داده‌اند.

 

نباید با رفراندوم مخالفت کرد

رییس دفتر رییس‌ جمهوری ایران همچنین از اظهارات اخیر روحانی درباره برگزاری رفراندوم در این کشور دفاع کرد و گفت: «متوجه نیستم کسانی که مخالف یک اصل قانون اساسی هستند به چه چیزی اشکال دارند. بالاخره این یک اصل مترقی است که در قانون اساسی ما وجود دارد و بعد از انقلاب هم هر زمان که مراحل آن طی شده از آن استفاده کردیم.»

او افزود: «با این اصل نباید مخالفت کرد ضمن اینکه (این اصل) خیلی صراحت دارد که باید مراحل آن طی شود و در اختیار یک ارگان هم نیست. بالاخره دولت، مجلس و مقام معظم رهبری باید به یک نقطه روشنی برسند و اجرا شود.»

به تازگی روحانی در یک سخنرانی در دانشگاه تهران به مناسبت بازگشایی دانشگاه‌ها، بار دیگر پیشنهاد برگزاری رفراندوم برای رفع برخی اختلاف‌های سیاسی در ایران را مطرح کرد که با واکنش‌های مختلفی مواجه شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More