شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حکم زندان سه محیط‌بان در آمل با شکایت یک شکارچی غیرمجاز در آستانه اجرا قرار گرفت

سه محیط‌بان در آمل با شکایت یک شکارچی غیرمجاز  به اتهام تیراندازی به لاستیک خودروی او و توقیف آن، به اخلال در نظم عمومی و قدرت‌نمایی با سلاح گرم متهم شده و از سوی دادگاه به ۹ سال حبس و  انفصال از خدمت محکوم شدند.

حکم حبس سه محیط‌بان مازندرانی درحالی اکنون در آستانه اجرا قرار گرفته است که کمتر از دو هفته قبل، شامگاه دوشنبه ۱۶ فروردین ماه، دو محیط‌بان به نام‌های مهدی مجلل و میکاییل هاشمی هنگام تعقیب خودروی نیسان افراد ناشناس در منطقه حفاظت شده «فیله خاصه» در استان زنجان با شلیک گلوله کشته شدند.

این سه محیط‌بان مازندرانی نیز در شهرستان آمل  چهار سال قبل اقدام به تعقیب یک شکارچی غیرمجاز کرده بودند. این محیط‌بانان پس از آنکه یک شکارچی غیرمجاز به قصد شکار اقدام به تیراندازی منطقه نماروستا کرده بود به تعقیب با او پرداختند و در ادامه اقدام به تیراندازی هوایی کردند و پس از آن با شلیک، لاستیک ماشین شکارچی را پنچر کردند.

آنها همچنین در جریان درگیری فیزیکی با شکارچی غیرمجاز اقدام به استفاده از اسپری و دستبند کرده بودند اما آسیبی به متهم وارد نشده بود.

پس از این بود که  با شکایت شکارچی غیرمجاز علیه سه محیط‌بان، دادگاهی در مازندران آنها را در مجموع به ۱۸ سال زندان و سه سال انفصال از خدمت محکوم کرد. یکی از محیط‌بانان در حکم دادگاه بدوی به ۹ سال و دو محیط‌بان دیگر به ترتیب به ۶ و ۳ سال زندان محکوم شدند.

سه محیط‌بان مازندرانی بعد از صدور این حکم به آن اعتراض کردند و پس از درخواست تجدیدنظر حکم در دادگاه بدوی نقض شد اما باردیگر با اعتراض شکارچی غیرمجاز مواجه شد.

در نهایت دادگاه هر یک از سه محیط‌بان را در این پرونده به سه سال زندان که نیمی از آن، هجده ماه تعزیری، و نیمی دیگر به مدت دو سال تعلیقی است، و همچنین یک سال انفصال از خدمت محکوم کرد.

به گفته فعالان محیط زیست، حکم انفصال از خدمت این سه محیط بان از اول خرداد ماه سال۹۹ با تعلیق آنها به اجرا گذاشته شد و اکنون یازده ماه است که حقوق آنها قطع شده است و اکنون حکم  ۱۸ ماه حبس آنها نیز در آستانه اجرا قرار دارد.

تاکنون درگیری محیط‌بانان با شکارچیان غیرمجاز به کشته شدن شماری از محیط‌بانان و در مواردی شکارچیان منجر شده است. فعالان محیط زیست فقدان قوانین شفاف و حمایتی، کمبود نفرات و تجهیزات در محیط‌بانی  را از جمله دلایل افزایش این درگیری‌ها عنوان می‌کنند.

پس از کشته شدن مهدی مجلل و میکاییل هاشمی دو محیط بان زنجانی به دست «افراد ناشناس»، جمعی از محیط‌بانان ۲۰ فروردین ماه در نامه‌ای ضمن اعتراض به وضعیت و خواهان اقدام مسئولان، تغییر قوانین و مجازات شکارچیان غیر مجاز شدند.

آنها در نامه خود نوشتند: «ما جمعی از محیط‌بانان ایران، ضمن اعتراض به وضعیت فعلی، سال‌هاست سپر تیرهای متخلفین قسی‌القلب برخی شکارچیان غیرمجاز شده‌ایم، کوه، جنگل، تالاب و بیابان بارها شاهد اشک‌های ما در سوگ فراق همرزمان مظلوم‌مان بوده‌اند.»

محیط‌بانان در نامه خود بر لزوم «حمایت‌های همه‌جانبه سه قوه و تسریع در روند قوانین حمایتی و تغییر در قوانین و مجازات‌های شکارچیان غیرمجاز» تاکید کرده و افزودند: «اگر قوانین موجود به نفع ما محیط‌بانان اصلاح نشود، بودجه اختصاصی برای یگان حفاظت محیط‌زیست لحاظ نشود، قانون به‌کارگیری سلاح اصلاح نشود، تعداد محیط‌بان کافی جذب و استخدام و در مناطق به کار گرفته نشوند و تجهیزات مدرن در راستای حفاظت از عرصه‌های طبیعی به کار گرفته نشود به زودی شاهد درگیری‌های بیشتر و ‌حتی شهادت محیط‌بانان دیگری خواهیم‌ بود و پویایی طبیعت و سرزندگی حیات‌وحش زیبای کشورمان نیز به مخاطره خواهد افتاد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More