شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله هکرهای «مرتبط با ایران» به شرکت امنیت سایبری اسرائیل

 

روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داد یک گروه هکر مرتبط با حکومت ایران اعلام کرده سیستم‌های کامپیوتر یک شرکت امنیت سایبری این کشور را هدف حمله سایبری قرار داده است.

این روزنامه جمعه پنجم دی‌ماه نوشت گروه موسوم به «پی‌ تو کی» (Pay2Key) در آخرین دور از حملات سایبری ماه‌های اخیر «پورت‌نوکس» را که شرکت امنیت سایبری اسرائیل است، مورد حمله قرار داد.

پورت‌نوکس یک شرکت خصوصی است که در سال ۲۰۰۷ میلادی تاسیس شده و در زمینه امنیت رایانه و شبکه فعالیت می‌کند. بر اساس وب‌سایت آن، این شرکت در شهری در مرکز اسرائیل مستقر بوده و دارای دفاتری در ایالات متحده و اروپا است.

پیش از این، شرکت امنیت سایبری «کلیر اسکای» در گزارشی درباره «پی تو کی»اشاره کرده بود که این گروه هکر احتمالا شاخه‌ای از گروه ایرانی معروف به «بچه روباه» ‌است.

تایمز اسرائیل نوشته در سال جاری میلادی دست‌کم پنج حمله سایبری به این کشور صورت گرفته که منتسب به ایران است. 

در ابتدای سال جاری، همزمان با افزایش تنش میان ایران و اسرائیل گزارش‌هایی از حملات سایبری متقابل به تاسیسات و زیرساخت‌ها میان دو کشور منتشر شد.

روزنامه واشینگتن‌پست در اردیبهشت‌ماه طی گزارشی اشاره کرده بود که اسرائیل حمله‌ای را به تاسیسات آبی و جاده‌ای بندر «شهید رجایی» در هرمزگان ترتیب داده است. 

این حمله در واکنش به حمله‌ای بود که ایران پیش از آن و در همان ماه به شبکه آب‌رسانی روستایی در اسرائیل کرده بود.

دور جدید حملات سایبری اکنون پس از کشتن محسن فخری‌زاده،‌ چهره برجسته نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی، صورت می‌گیرد که تهران اسرائیل را به نقش داشتن در آن متهم کرده است.

سال گذشته نیز با افزایش تنش میان ایران با آمریکا و اسرائیل، گزارش‌هایی از حمله سایبری به تاسیسات زیربنایی ایران منتشر شده بود. یک بار در شهریور ۱۳۹۸ خبری مبنی بر اعلام «وضعیت نارنجی» برای آماده‌باش در تاسیسات نفتی پتروشیمی جنوب ایران انتشار پیدا کرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز پیشتر در گزارشی «حمله سایبری گسترده» علیه تاسیسات نفتی ایران را یکی از گزینه‌های مورد بررسی دولت آمریکا در زمینه پاسخ به حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی خوانده بود.

 

حمله باج‌خواهانه هکرهای پی‌ تو کی

گزارش تایمز درباره حمله جدید اشاره می‌کند که بر اساس وب‌سایت «وای‌نت»، این گروه هکر اسناد مرتبط با شرکت‌هایی را که از خدمات پورت‌نوکس استفاده می‌کنند، منتشر کرده است. 

برخی از مهم‌ترین شرکت‌های اسرائیلی هدف حمله این گروه قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارشی در پایگاه خبری «ولا»، اسنادی که این گروه روز پنجشنبه منتشر کرد ۱۵ صفحه فرم مربوط به سال ۲۰۱۸ است که ضعف‌های شرکت ال‌بیت، که شرکت برجسته حوزه دفاعی اسرائیل است، را در بر می‌گیرد. 

این گزارش اشاره کرده اطلاعات درز کرده قدیمی‌اند و دیگر مرتبط به حساب نمی‌آیند.

به گفته شرکت امنیت سایبری «کلیر اسکای»، اگرچه گروه هکری «پی‌ تو کی» به عنوان یک متخصص در باج‌افزار معرفی می‌شود، اما در واقع بخشی از یک کارزار مدام حملات سایبری به شرکت‌های اسرائیلی است که از سوی تهران مدیریت می‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More