شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر بررسی شد

حمله هماهنگ اطلاعات سپاه و رسانه‌های نزدیکش به دوتابعیتی‌ها

 

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر اعلام کرده است که ایران ازطریق اطلاعات سپاه پاسداران، بدون ارائه شواهد، شهروندان دوتابعیتی را هدف قرار می‌دهد، حتی اگر ارتباط آنها با مراکز آکادمیک در کشورهای غربی باشد.

در گزارشی که روز چهارشنبه چهارم مهرماه، منتشر شد، آمده است که دیده‌بان حقوق بشر پرونده‌ ۱۴ فرد دوتابعیتی یا تبعه‌ خارجی دستگیرشده ازسوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال ۲۰۱۴ را مستند و بررسی کرده است.

بنابر اعلام این سازمان، «واضح است که مقامات ایران حق دادرسی عادلانه‌ بازداشت‌شدگان را نقض کرده‌اند و دستگیری‌هایی با انگیزه‌ سیاسی انجام داده‌اند.»

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه در این سازمان گفته است: «در زمانی که ایران به‌دنبال گشودن درهایش به‌روی مبادله‌ فرهنگی و تجارت بین‌المللی بود، ظاهراً مقامات امنیتی درحال زندانی‌کردن بعضی از مناسب‌ترین افراد برای بازسازی رابطه با جامعه‌ بین‌المللی بوده‌اند.»

گزارش سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر به همراهی رسانه‌ای با این بازداشت‌ها ازسوی رسانه‌های نزدیک‌به نهادهای اطلاعاتی و نظامی اشاره کرده و آورده است: «بعضی از رسانه‌های نزدیک‌به نهادهای اطلاعاتی ناقض حقوق بشر ایران، ازجمله خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، با شکل‌دادن به افکار عمومی درباره‌ جرایم ادعایی بازداشت‌شدگان، نقشی مهم در تضعیف حقوق محاکمه‌ عادلانه و اصل برائت بازی می‌کنند. این رسانه‌ها «مستندهایی» برای لکه‌دار کردن اعتبار این افراد پخش می‌کنند که مدعی‌اند این متهمان بخشی از تلاش‌های غرب برای «نفوذ» به کشورند. بعضی از آن‌ها شامل فیلم‌هایی از متهمان می‌شود که ظاهراً دست به اعترافاتی اجباری می‌زنند.»

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، از زمان امضای توافق هسته‌ای ایران، روزنامه‌ی کیهان مقاله‌های متعددی درباره‌ تلاش‌های ادعایی غرب برای نفوذ در ایران، ازجمله از طریق استارتاپ‌ها و فعالیت محیط زیستی نوشته است. این مقاله‌ها از چندین‌نفر، ازجمله دوتابعیتی‌هایی نام برده‌اند و آن‌ها را بدون هیچ مدرکی به همکاری با غرب متهم کرده‌اند. بسیاری از افراد نام‌برده‌ دستگیر و بازداشت شده‌اند.

نام نازنین زاغری، هما هودفر، باقر نمازی، متیو ترویتیک، نزار زکا، عباس عدالت، مراد طاهباز، کاووس سیدامامی، عبدالرسول دری اصفهانی، کارن وفاداری، سیامک نمازی و جیسون رضاییان در این گزارش، در فهرست کسانی آمده است که از سال ۱۳۹۲ به این‌سو، به‌علت دوتابعیتی‌بودن و یا تبعه کشوری دیگر بودن در ایران دستگیر شده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است که تلاش‌های حسن روحانی، از ابتدای ریاست‌ جمهوری‌اش برای استقلال وزارت اطلاعات نتیجه مطلوب را نداشته و «وزارت در دوران روحانی، حتی بیشتر نیز به حاشیه رانده شد، تا جایی‌که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در انتهای دوره‌ اول ریاست جمهوری روحانی، چندین فعال نزدیک به دولت را که با سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات، هم دیدار داشتند، دستگیر کرد.»

دیده‌بان حقوق‌بشر در گزارش‌های متعددی به نقض حقوق‌بشر در ایران اعتراض کرده است. در گزارش‌های اخیر، این سازمان پیگرد زنان معترض به حجاب اجباری و معترضان به نقض آزادی‌های فردی و آزادی بیان در ایران را محکوم کرده و از ایران خواسته است به این تخلفات پایان دهد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More