شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله سایبری به سایت وزارت راه یک روز پس از اختلال در سایت راه‌آهن؛ وزیر ارتباطات درباره تکرار حملات ۹۷ هشدار داد

 

رسانه‌های ایران از بروز «اختلال سایبری» در سامانه‌های کامپیوتری وزارت راه خبر داده‌اند و گزارش‌های تایید نشده‌ای نیز از اختلال در چند سامانه بانکی منتشر شده است؛ همزمان وزیر ارتباطات درباره تکرار حملات سایبری سال ۹۷ هشدار داده است.

وب‌سایت وزارت راه و شهرسازی و همچنین پورتال‌های وابسته به آن روز شنبه ۱۹ تیر از دسترس خارج شد.

قاسم بی‌نیاز، رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه، گفت که این موضوع در حال بررسی است و وزارت راه به زودی اطلاعیه‌ای رسمی در این باره منتشر می‌کند.

گزارش‌هایی نیز درباره وقوع اختلال یا حمله سایبری به بانک‌ها منتشر شده است، اما مقام‌های رسمی هنوز واکنشی به این گزارش‌ها نشان نداده‌اند.

روز جمعه خبرگزاری فارس گزارش داده بود که به دلیل حمله سایبری، فعالیت صدها خط قطار دچار اختلال یا حتی لغو شد.

با این حال ساعاتی بعد صادق سکری، مدیرکل روابط عمومی راه‌آهن، گفت که این اختلال در «حوزه بازرگانی» رخ داده است و مانعی برای تردد قطارهای مسافری و باری وجود ندارد.

در همین حال محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، روز جمعه هشدار داد که مانند سال ۹۷، حملات سایبری با سوء استفاده از درگاه مدیریتی iLo سِرورهای HP در حال تکرار است.

«ماهر»، مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای، در سال ۹۷ گفته بود: «سرویس iLo یک درگاه مستقل فیزیکی جهت مدیریت و نظارت سِرورهای شرکت HP» است و «این سرویس حتی در صورت خاموش بودن سِرورها به مهاجم قابلیت راه‌اندازی مجدد و دسترسی غیر مجاز را می‌دهد».

در سال‌های گذشته حملات سایبری به تاسیسات وزارت نفت و فرودگاه‌های ایران رخ داده است.

حملات سایبری اخیر در حالی رخ می‌دهد که بامداد شنبه صدای انفجار مهیبی در شمال و شمال غربی تهران شنیده شد و بسیاری از شهروندان همزمان گفتند که علاوه بر شنیدن دو صدای انفجار به فاصله چند ثانیه، لرزش آن را نیز حس کرده‌اند.

با این حال ساعتی بعد حمید هداوند، جانشین فرمانده پلیس تهران، گفت که «صدای انفجار شنیده شد» ولی «موضوع خاصی» نبود وهیچ ساختمانی تخریب یا دچار حریق نشد.

 

 

حمیدرضا گودرزی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار تهران، نیز وقوع انفجار در یکی از ساختمان‌های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را رد کرد و گفت تنها یک انفجار در پارک ملت رخ داده است.

تلویزیون ایران نیز گزارشی از این انفجار منتشر کرد و بدون اشاره به جزییات آن، فقط از زبان شهروندان نقل کرد که «این اقدامات بزدلی آنها را نشان می‌دهد و مردم ما را قوی‌تر می‌کند.»

از سال گذشته بیش از ۲۰ حادثه در تاسیسات صنعتی بزرگ ایران، از جمله پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها، رخ داده است.

خبرگزاری فارس چند روز پیش گزارش داد که سه تن از پرسنل یکی از نیروگاه‌های مهم برق کشور به اتهام «خرابکاری» بازداشت شده‌اند. این خبر با تکذیب علیرضا توکلی، مدیرکل حراست شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، روبه‌رو شد اما فارس بار دیگر نوشت پیگیری‌هایش نشان می‌دهد تکذیب‌ها «عاری از واقعیت است».

با این حال روز شنبه نیز مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، خبر بازداشت‌ها را تکذیب کرد و گفت برای مقابله با حملات سایبری نیز پیش‌بینی لازم انجام شده است.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More