شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله راکتی از سه منطقه در بغداد به پایگاه ائتلاف نظامی‌ بین‌المللی در نزدیکی سفارت آمریکا

در نخستین ساعات بامداد یک‌شنبه چند راکت به سوی سفارت آمریکا و پایگاه ائتلاف بین‌المللی در منطقه سبز بغداد شلیک شد.گزارش‌ها حاکی است، این راکت‌ها از سه منطقه در پایتخت عراق که تحت کنترل سه گروه شبه نظامی نزدیک به جمهوری اسلامی ایران قرار دارند به پایگاه ائتلاف نظامی بین‌المللی در نزدیکی سفارت آمریکا شلیک کرده است.

منابع عربی گزارش دادند که بامداد یک‌شنبه، صدای چند انفجار در منطقه سبز بغداد به گوش رسید و به دنبال آن آژیر سفارت آمریکا به صدا درآمد و صدای آمبولانس‌ها نیز شنیده شد.

شبکه خبری العربیه از قول یک منبع امنیتی گزارش داد که این انفجارها ناشی از اصابت هشت راکت به نزدیکی سفارت آمریکا و پایگاه ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا بوده است که در نزدیکی سفارت ایالات متحده در منطقه سبز بغداد قرار دارد.

یک مقام نظامی آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت که  اوایل بامداد یک‌شنبه بیست و هفتم بهمن ماه(شانزدهم فوریه) در یک حمله نظامی چند راکت به پایگاه نظامی ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در بغداد اصابت کرد.

این مقام نظامی درباره تلفات و خسارات ناشی از این حمله توضیحی نداد.

به نوشته رویترز، واشنگتن، شبه نظامیان تحت حمایت ایران را عامل حملات راکتی می‌داند؛ زیرا این حملات در هفته‌های گذشته نیز به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد و پایگاه نظامی ائتلاف در نزدیکی آن ادامه داشته است.

همزمان شبکه الحدث از قول یک منبع امنیتی در بغداد نیز تایید کرد که هشت راکت به پایگاه ائتلاف بین‌المللی واقع در نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز شلیک شده است.

این منبع امنیتی گفت که در جریان این حمله چهار  راکت از منطقه‌ای بین محلات جمیله و الطالبیه بغداد که تحت کنترل شبه نظامیان نجبا قرار دارد، شلیک شد، یک راکت نیز از منطقه زعفرانیه بغداد که تحت کنترل شبه‌نظامیان سازمان بدر است. به گفته این منبع امنیتی سه راکت دیگر هم منطقه زایونا در بغداد که تحت کنترل شبه نظامیان عصائب اهل حق پرتاب شده است.

همزمان سخنگوی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق، حمله به پایگاه این ائتلاف در بغداد را تایید کرد اما گفت که در این حمله چند راکت به پایگاه ائتلاف اصابت کرد اما تلفات یا مجروح نداشت و تحقیق در این باره ادامه دارد.

آخرین مورد پیش از حملات بامداد یک‌شنبه، به اصابت سه راکت کاتیوشا به سفارت آمریکا مربوط است که در هفتم بهمن ماه(۲۷ ژانویه) رخ داد و مجروح نیز برجا گذاشت اما جزئیات بیشتری درباره آن اعلام نشد.

دو روز قبل از حملات بامداد یک‌شنبه به پایگاه ائتلاف بین‌المللی در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد، اکرم الکعبی، دبیرکل حرکت النجبا عراق که در تهران به سر می‌برد، گفت: «شمارش معکوس برای انتقام از آمریکایی‌ها آغاز شده و پاسخ نظامی مقاومت عراق به اشغالگران حتمی خواهد بود.»

اکرم الکعبی طی سخنانی «چهارمین کنگره بین المللی شهدای جبهه مقاومت و شهیدان امنیت» در تهران با تاکید براینکه «امروز کاملا آماده حمله همه جانبه هستیم و تمام تحرکات هوایی و زمینی دشمن از جمله در پایگاه‌های عین الاسد، کی.وان، التاجی، المطار، ساذر و دیگر پایگاه‌های دشمن را رصد می کنیم»،  از روز کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس به عنوان یک گذرگاه تاریخی نام برد و گفت: «مقاومت پس از این تاریخ، از حالت دفاعی به حالت حمله تغییر وضعیت داده است. مسیر فرودگاه بغداد، راهروی ورود نظامیان امریکایی به جهنم خواهد بود.»

او گفت: «ما همانطور که در گذشته هزاران عملیات تصویربرداری شده علیه آمریکایی‌ها انجام داده‌ایم، اکنون نیز آن را تکرار خواهیم کرد و آگر آنان بازگردند، ما نیز بازخواهیم گشت.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More