شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله به مرسر استریت؛ مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی تهدید به کشاندن درگیری به نقطه‌ای دور از ایران کردند

 

به دنبال ارائه اسنادی به شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر دست داشتن ایران در حمله پهپادی به کشتی مرسر استریت و تهدید اسرائیل به تلافی، دو مقام نظامی جمهوری اسلامی تهدید «به جواب سخت» و کشاندن درگیری به نقطه‌ای دور از ایران کردند.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران، روز شنبه ۱۶ مرداد در واکنش به اظهارات اخیر مقام‌های اسرائیل و آمریکا درباره پاسخ دادن به حمله پهپادی ایران گفت: «ما هم قدرت داریم و هم اراده به کارگیری قدرت. حتما جواب سختی خواهیم داد و چنین غلطی نمی‌توانند بکنند.»

همزمان، ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح، اسناد مربوط به دست داشتن ایران در حمله به مرسر استریپ را «داستان‌سرایی» و «عملیات روانی» خواند و این حمله را به خود اسرائیل نسبت داد.

او تهدید کرد: «اگر بخواهیم با دشمنان تقابل داشته باشیم، نمی‌گذاریم که صحنه نبرد در پیرامون خودمان باشد.»

همچنین وبسایت نور نیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، نوشت که اسرائیل «توان و جرات» اقدام نظامی علیه ایران را ندارد «زیرا چنین اقدام جنون‌آمیزی شرایط را برای حمله همه‌جانبه به این رژیم و نابودی همه زیرساخت‌ها و تاسیسات نظامی و اقتصادی آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن» فراهم خواهد کرد.

این وبسایت نیز حمله به کشتی مرسر استریت را به خود اسرائیل نسبت داده و تهدید کرده است که مقامات اسرائیل باید بدانند که «شرارت‌هایشان علیه ایران بدون پاسخ نمی‌ماند و همچون همیشه، در زمان و مکان مناسب و روش و ابزاری که جمهوری اسلامی  تعیین می‌کند پاسخ داده می شود.»

اظهارات مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی یک روز پس از آن بیان می‌شود که روز جمعه بریتانیا اسناد مربوط به دست داشتن ایران در حمله به این کشتی را در اختیار شورای امنیت سازمان ملل قرار داد، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اطلاعات و تصاویر جدیدی از حمله ایران منتشر کرد و گروه ۷ نیز در بیانیه‌ای مشترک ایران را تهدیدکننده صلح و ثبات جهانی خواند.

همچنین بنابر اعلام پنتاگون، وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل در گفت‌وگو با یکدیگر از گسترش و به کارگیری پهپادهای ایران در منطقه ابراز نگرانی کردند و به ادامه همکاری نزدیک در زمینه امنیت منطقه متعهد شدند.

در روزهای اخیر وزیر خارجه آمریکا گفته بود که حمله ایران به کشتی مرسر استریت با «پاسخ جمعی» روبه‌رو خواهد شد، و وزیر دفاع اسرائیل هم اعلام کرد در صورت لزوم، کشورش برای حمله به ایران آمادگی دارد.

با این حال مجید تخت روانچی، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل، اسناد ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل را «اطلاعات جعلی» خواند.

به گفته ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا،‌سنتکام، پهپاد حمله‌کننده به مرسر استریت ساخت ایران بوده است.

با این حال ابوالفضل شکارچی روز شنبه گفت: «در کدام آزمایشگاه تشخیص داده شده که قطعات مورد ادعا متعلق به ایران است؟»

پیش از این العالم، تلویزیون عربی‌زبان جمهوری اسلامی، از قول «یک مقام آگاه» اعلام کرده بود که حمله به مرسر استریت «در پاسخ به حمله اخیر اسرائیل به فرودگاه ضبعه واقع در منطقه قصیر سوریه» انجام گرفت.

روزنامه کیهان نیز روز شنبه به نقل از «برخی رسانه‌ها» نوشت: «حمله در دریای عرب پاسخ به حمله هوایی اخیر اسرائیل به سوریه بود که طی آن، یکی از فرماندهان حزب‌الله کشته شد.»

دوم مرداد، رسانه‌های ایران بدون اشاره به جزییات، از کشته شدن احمد قریشی، از فرماندهان لشکر فاطمیون، و عماد الامین، از فرماندهان حزب الله لبنان در سوریه خبر داده بودند.

حمله به مرسر استریت شامگاه پنجشنبه و نخستین ساعات بامداد جمعه گذشته روی داد و بر اثر آن ناخدای رومانیایی کشتی به همراه یک نیروی حفاظت کشتی که شهروند بریتانیا بود کشته شدند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More