شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمایت یک نماینده مجلس ایران از سه زن بازداشتی

پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس، خواستار اعمال «رافت اسلامی» در مورد نوشین جعفری، مرضیه امیری و عاطفه رنگریز شد که از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

سلحشوری، روز یکشنبه ۱۰ شهريور، در تذکر شفاهی خود در مجلس گفت: «این روزها در درون زندان‌ها دختران جوانی فریاد دادخواهی سر می‌دهند. براساس اصل ۲۷ قانون اساسی آزادی اجتماعی تعریف شده است، اما در روز کارگر عده‌ای در حواشی مجلس برای مطالبات صنفی کارگران اعتراض کرده بودند که تعدادی زندانی شدند.»

او ادامه داد: «تعدادی از افراد زندانی شده پس از مدتی آزاد شدند، اما هنوز تعداد دیگر در زندان به سر می‌برند، اخیرا نیز حکم مرضیه امیری و عاطفه رنگریز ابلاغ شده که احکام بسیار سنگینی برای آنها تعریف شده است، ۱۰ یا ۱۱ سال زندان به همراه شلاق فقط به دلیل حضور در یک اعتراض خیابانی. افسوس آنجاست که برای اختلاس‌گران مانند متهم ثامن‌الحجج فقط ۱۵ سال حکم می‌دهند، این است عدالت اسلامی.»

سلحشوری همچنین با اشاره به نوشین جعفری، عکاس و خبرنگار زندانی گفت که «ندای دادخواهی او در فضای مجازی پیچیده‌ است» است. او از وزارتخانه‌های اطلاعات و دادگستری و قوه قضائیه» خواست «با رافت اسلامی به جوانانی که در شور جوانی خود دست به اعتراض زده‌اند، بنگرند.»

این نماینده مجلس گفت که سخنان ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه ایران «در دل مردم امید عدالت و دادخواهی را جوانه زد اما وا اسفا که دوباره شاهد تکرار احکامی هستیم که روسای پیشین قوه قضائیه در نظر داشتند.»

همزمان با این اظهارات، شیوا نظرآهاری، یک فعال مدنی از بازداشت خواهر نوشین جعفری خبر داد.

نظرآهاری روز یکشنبه در توئیتر نوشت: «شهرزاد جعفری، خواهر نوشین جعفری رو امروز صبح دستگیر کردن. تهدیدش کرده بودن که در مورد وضعیت خواهرش اطلاع‌رسانی نکنه، باز سر صبح ریختن تو خونه، آخه شما مسلمانید؟ مامانشون داره دق می‌کنه، لعنتیا...»

ماه گذشته، ماموران امنیتی، نوشین جعفری، عکاس بازداشتی را تحت فشار قرار داده و از او خواستند با شیوا نظر آهاری فعال مدنی خارج از ایران برای گرفتن اطلاعات اکانت توییتری «یار دبستانی» تماس بگیرد.

پیش از آن نیز غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز ۲۲ مرداد، بازداشت نوشین جعفری، عکاس تئاتر و سینما، را تایید و اتهام او را «اهانت به مناسک شیعه و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی» عنوان کرده بود.

رسانه‌های ایران نیز حدود یک هفته پیش از آن گزارش داده بودند که جعفری «ادمین و چهره پشت‌پرده  یک اکانت توییتری به نام یار دبستانی» بوده که علیه مقدسات شیعی فعالیت دارد.

اما شهرزاد جعفری، خواهر نوشین، هرگونه ارتباط با اکانت یار دبستانی را تکذیب کرده است. 

مرضیه امیری، روزنامه‌نگار ایرانی و دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نیز از سوی دستگاه قضایی ایران به تحمل ۱۴۸ ضربه شلاق و در مجموع ده سال و نیم زندان محکوم شد.

همچنین عاطفه رنگریز، از بازداشتی‌های روز کارگر، به ۱۱ سال و نیم حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

چند روز پیش، سازمان گزارشگران  بدون مرز، با هشدار نسبت به موج تازه‌ احضار و بازداشت روزنامه‌‌نگاران و شهروند‌-خبرنگاران زن در ایران، اعلام کرد که این کشور به «بزرگترین زندان جهان برای فعالان رسانه‌ای زن» تبدیل شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More