شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا از قطعنامه پیشنهادی بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره ایران

 

نمایندگان اتحادیه اروپا و آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن اعلام حمایت از قطعنامه پیشنهادی بریتانیا، فرانسه و آلمان و انتقاد از جلوگیری ایران از دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت در این کشور،‌ از جمهوری اسلامی خواستند «فورا» و به صورت «کامل»‌ با آژانس همکاری کند.

در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه ۲۹ خردادماه در نشست شورای حکام ارائه شد، نماینده اتحادیه اروپا با اشاره به تعهدات مربوط به پروتکل الحاقی درباره عدم همکاری ایران در دادن دسترسی به دو سایت به بازرسان آژانس طی چهار ماه گذشته ابراز تاسف کرد. 

نمایندگان اتحادیه اروپا و آمریکا از گزارش مدیرکل آژانس در این زمینه و در راستای اطمینان از «عدم انحراف از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای» حمایت کردند.

نماینده اتحادیه اروپا اشاره کرد که طی یک سال گذشته ایران در بحث‌های اساسی برای توضیح درباره «سوالات مربوط به مواد هسته‌ای اعلام‌نشده احتمالی» و «فعالیت‌های هسته‌ای» مشارکت نکرده است و این امر تاثیر منفی بر توانایی آژانس در شفاف‌سازی و حل ابهامات مربوط به برنامه‌هسته‌ای می‌گذارد.

او اضافه کرد جلوگیری ایران موجب «فقدان اطمینان از عدم وجود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام‌نشده در این مناطق» می‌شود.

اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر حمایت از آژانس از تهران خواسته بر اساس تعهداتش به آژانس و تحت پروتکل الحاقی به صورت «کامل و فوری» به همکاری بپردازد.

رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس،‌ در تازه‌ترین گزارش خود با هشدار به جمهوری اسلامی از مقام‌های ایران خواسته بود فورا دسترسی بازرسان با به دو مکانی که این آژانس تعیین کرده را فراهم کنند.

او طی بیانیه‌ای گفت:‌ «من با نگرانی شدید اعلام می‌کنم که از چهار ماه پیش ایران از دسترسی ما به دو سایت جلوگیری کرده و نزدیک به یک سال است از گفت‌وگوی جدی برای شفاف‌سازی درباره پرسش‌های ما مربوط به مواد هسته‌ای اعلام‌نشده احتمالی و فعالیت هسته‌ای خودداری کرده است.»

اتحادیه اروپا در ادامه بیانیه خود اعلام کرده که از قطعنامه پیشنهادی بریتانیا،‌ آلمان و فرانسه با هدف برای حل مشکل ایران استقبال می‌کند.

نماینده آمریکا نیز اعلام کرد با آن‌که معتقد است متن این قطعنامه می‌توانست قوی‌تر باشد، اما از آن حمایت می‌کند و از سایر اعضا نیز می‌خواهد همین کار را بکنند.

بلومبرگ پیشتر گزارش داده بود فرانسه،‌ آلمان و بریتانیا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در آستانه نشست شورای حکام آژانس تهیه کرده‌اند که از ایران می‌خواهد با بازرسی‌های این آژانس «همکاری کامل» داشته باشد.

این گزارش نوشت این قطعنامه در صورت تصویب نخستین «توبیخ دیپلماتیک» ایران پس از سال ۲۰۱۲ خواهد بود.

 

انتقاد آمریکا؛ ابراز تاسف روسیه

نماینده آمریکا همچنین ضمن اشاره به فعالیت‌های سال گذشته ایران در «پاکسازی و نابود کردن نشانه‌های اورانیوم»، پاسخگویی ایران در زمینه این مسائل و بازدید از سایت‌های درخواستی آژانس را گریزناپذیر دانست.

او گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور خستگی‌ناپذیری به دنبال همکاری ایران بوده است، اما تهران همچنان چوب لای چرخ بازرسی‌ها می‌گذارد.»

نماینده آمریکا همچنین خودداری ایران از پذیرش بازرسی این سایت‌ها را «غیرقابل قبول» خواند و خواستار اتحاد اعضا برای متعهد کردن ایران به اجرای تعهداتش شد.

از سوی دیگر میخائیل اولیانوف،‌ نماینده روسیه گفت: «عمیقا ناامید و نگرانم که تهران و مدیرکل[آژانس] هنوز مساله دسترسی به دو مکان در ایران را که مورد نظر آژانس است، حل نکرده‌اند.»

او افزود: «با این وجود هیچ دلیلی برای غلو کردن درباره شرایط وجود ندارد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More