شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حضور خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در فرودگاه «امام خمینی» و محل انهدام هواپیما

 

خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در سالگرد سرنگونی این هواپیما در فرودگاه «امام خمینی» تهران و محل انهدام هواپیما حضور یافتند و خواستار دادخواهی شدند.

آنان در بخشی از فرودگاه عکس‌های این جان باختگان و گل گذاشته و گردهم آمدند. در فیلم های منتشر شده برخی از اعضای خانواده جان‌باختگان درباره آنان سخن می‌گویند و خواستار دادخواهی در این پرونده هستند. 

این خانواده‌ها همچنین به محل سرنگونی این هواپیما در شاهدشهر رفته و مراسم سالگرد برپا کردند.

به گزارش صفحه توییتر انجمن خانواده‌های قربانیان «در ابتدا نیروهای امنیتی مسیر را مسدود کردند اما با تلاش خانواده ها مسیر باز شد».

 

 

در سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران تصاویر جان‌باختگان در برخی از دانشگاه‌ها از جمله شریف و تهران نیز نصب شده است.

همزمان مراسمی نیز از سوی نهادهای حکومت در بلوار مشاهیر بهشت زهرا  با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، و یوسفعلی شکری،  نماینده رهبر جمهوری اسلامی در بنیاد شهید، برگزار شد.

روز چهارشنبه یک منبع مطلع به ایران اینترنشنال گفته بود که با فرا رسیدن سالگرد انهدام هواپیمای اوکراین با موشک های سپاه پاسداران، مقام‌هایی از دفتر رهبر جمهوری اسلامی، در تماس‌هایی خانواده قربانیان را برای عدم برگزاری مراسم یادبود تحت فشار گذاشته‌اند. 

براساس این گزارش، افرادی که خودشان را نماینده قضایی دفتر علی خامنه‌ای معرفی می‌کنند به این خانواده‌ها گفته‌اند اگر قصدی برای برگزاری مراسم سالگرد دارند، باید آن را فقط به «بچه‌های بسیج و سپاه پاسداران» بسپارند.

سالگرد شلیک به این هواپیما و کشته شدن ۱۷۶ سرنشین آن در حالی فرا رسیده که مقام‌های حکومت ایران هنوز دلایل روشن و مشخص این اقدام را به خانواده‌ها و رسانه‌ها گزارش نداده‌اند.

سپاه پاسداران نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌اش اشاره‌ای به شلیک موشک به هواپیما نکرد و اعلام کرد که این حادثه در پی «ماجراجویی آمریکا» رخ داده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More