شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حضور حزب‌الله لبنان در مناطق سیل‌زده خوزستان

برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری از ورود اتوبوس‌های حامل اعضای حزب‌الله لبنان به اهواز خبر داده‌اند.

در ویدئوهایی که در رسانه‌های اجتماعی انتشار یافته اتوبوس‌هایی دیده می‌شود که با پرچم‌های لبنان و حزب‌الله در خیابان‌های منطقه ملاشیه اهواز در حال عبور هستند.

همچنین خبرگزاری مهر نیز با انتشار تصاویری  از «کمک جوانان لبنانی در مناطق سیل‌زده »خبر داده است.

در روزهای گذشته اعضای حشد شعبی، گروه‌های شبه‌نظامی شیعی عراقی نیز  با «هدف کمک به سیل‌زدگان» وارد خوزستان شده بودند؛ آنچه واکنش‌هایی را در داخل و خارج از ایران به همراه داشت.

در همین حال، ابومهدی مهندس، فرمانده گروه شبه‌نظامی حشد شعبی هدف از استقرار این گروه در خوزستان را «کمک به سیل‌زدگان از جمله کمک به مردم روستاهایی که زیر آب رفته‌اند» توصیف کرده است.

چهار حزب و سازمان شامل اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، جبهه ملی ایران، همبستگی جمهوری‌خواهان ایران و حزب چپ ایران فداییان خلق روز خواستار خروج شبه‌نظامیان خارجی از ایران شده‌اند.

تشکل‌های مذکور این گروه‌ها را شبه‌نظامیان «چریکی‌» توصیف کرده که «در سوابق رفتاری آن‌ها اتهاماتی چون ارتکاب جنایت جنگی وجود دارد.»

این بیانیه، جمهوری اسلامی را در مدیریت بحران سیل «ناکارآمد» خوانده و نوشته حکومت جمهوری اسلامی با «ابزاری» کردن کمک به سیل زدگان، «به دنبال عادی سازی حضور نیروهای شبه نظامی شیعه هم‌سو در داخل قلمرو کشور است تا در صورت تشدید بحران‌ها و ابرچالش از این نیروها در برخوردهای سرکوب‌گرانه استفاده کند.»

در بیانیه چهار تشکل یاد شده  از  جمهوری اسلامی به دلیل «محدود» کردن «مشارکت موثر و داوطلبانه‌ مردم ایران، شخصیت‌های ورزشی و فرهنگی و نیروهای جامعه مدنی»  در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان انتقاد شده است.

چهار تشکل یاد شده همچنین «گروه های شیعه تندروی جهادی» را  نتیجه «سیاست صدور انقلاب جمهوری اسلامی» خوانده که بنابر ادعای این بیانیه «با هزینه کردن از اموال عمومی مردم ایران در چهار دهه گذشته تشکیل شده‌اند.»

این چهار تشکل حضور نیروهای شبه نظامی خارجی در ایران را «تهدیدی جدی برای امنیت ملی» کشور توصیف کرده و از آنها خواسته‌اند تا «هر چه زودتر خاک ایران را ترک کنند.»

اواسط اسفند ماه سال گذشته، موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران در هشداری به طلاب تهران گفته بود «اگر ما انقلاب را یاری نکنیم، حشد شعبی عراقی، فاطمیون افغانی، زینبیون پاکستانی و حوثی‌های یمنی خواهند آمد و انقلاب را یاری خواهند کرد.»

خبرگزاری ایسنا هم با «معقول» خواندن حضور حشد شعبی در خوزستان، نوشت «واکنش‌های مغرض و هدفمند از سوی رسانه‌های بیگانه» و «بی‌سلیقگی‌های» رسانه‌های داخلی باعث «افراط و تفریط» و «سوءاستفاده» در این زمینه شده است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More