شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حسین کاظم‌پور اردبیلی نماینده پرسابقه ایران در اوپک پس از چند هفته کما درگذشت

حسین کاظم‌پور اردبیلی، دیپلمات و از مدیران اجرایی جمهوری اسلامی و نماینده ایران در هیات عامل کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، که از چندی قبل به دلیل «خونریزی مغزی» دچار کما شده و در بیمارستان لاله تهران بستری بود، در نخستین ساعات بامداد شنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه درگذشت.

مرگ کاظم‌پور اردبیلی که در مجموع دو دهه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در اوپک را بر عهده داشت در روزهایی اتفاق افتاد که قیمت جهانی نفت به شدت کاهش یافته و به گزارش رویترز میزان صادرات نفت ایران نیز در پی تحریم‌های ایالات متحده به کمترین میزان ممکن رسیده است.

نماینده ایران در اوپک در اوایل اردیبهشت و به دنبال آنچه خونریزی مغزی عنوان شد به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان لاله تهران منتقل شد و به کما رفت. او طی چند هفته گذشته تا هنگام مرگ در بامداد روز شنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه همچنان در کما بود.

گمانه‌هایی درباره ابتلای کاظم‌پور اردبیلی به کرونا نیز طی روزهای گذشته منتشر شده بود اما خبرگزاری فارس، نزدیکبه سپاه پاسداران، از قول مقام‌خهای مطلع نوشت که «پیگیری‌های انجام شده بعضی گمانه‌زنی‌های مطرح شده درباره بستری شدن نماینده ایران در هیات عامل اوپک به دلیل بیماری کرونا را رد می‌کند.»

کاظم‌پور اردبیلی متولد سال ۱۳۳۱ در تهران بود و تحصیلات خود در رشته بازرگانی را در مدرسه عالی بازرگانی به پایان برد و فارغ التحصیل مدیریت بازرگانی از ایالات متحده بود که پس از پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ به ایران بازگشت و به دلیل فعالیت در انجمن‌های اسلامی و تحصیلات در آمریکا در دوره دولت موقت مهدی بازرگان وارد وزارت بازرگانی شد و در دوره ریاست جمهوری ابوالحسن بنی‌صدر و نخست وزیری محمدعلی رجایی به وزیر بارگانی منصوب شد و از مجلس اول رای اعتماد گرفت.

از او به عنوان یکی جان به‌دربردگان از انفجار هفتم تیر ۱۳۶۰ دفتر حزب جمهوری اسلامی نام برده می‌شد و در تمام دولت‌های چهار دهه گذشته به عنوان وزیر تا سفیر حضور داشته است.

. کاظم‌پور اردبیلی بعد از حضور در کابینه محمدعلی رجایی به عنوان وزیر بازرگانی، از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ معاون اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی را بر عهده داشت و پس از آن در دولت میرحسین موسوی در سال ۱۳۶۴ وارد وزارت نفت شد و تا ۱۳۶۹ معاونت امور بین‌الملل وزیر نفت و عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی از کاظم‌پور اردبیلی به عنوان یک مذاکره کننده زردست و همچنین یکی از طراحان فروش نفت ایران در شرایط سال‌های جنگ و پس از آن شرایط تحریم سال‌های اخیر نام برده می‌شود.

او پس از پایان دولت موسوی و با رسیدن اکبر هاشمی رفسنجانی به ریاست جمهوری سپس از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۴ سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن بود.

طولانتی‌ترین دوره حضور حسین کاظم‌پور اردبیلی به عنوان نماینده ایران در اوپک از سال ۱۳۷۴ آغاز شد که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در اوپک منصوب شد و نزدیک به سیزده سال این سمت را بر عهده داشت اما در اواخر دولت اول محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۷ از این سمت برکنار و بازنشسته شد.

در ششم مهر ۱۳۹۲ و پس از به قدرت رسیدن حسن روحانی و بازگشت بیژن نامدار زنگنه به وزارت نفت، باردیگر حکم مشاور اردشد وزیر نفت  و نمایندگی ایران در هیات عامل کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، به نام کاظم‌پور اردبیلی خورد. او این سمت را تا هنگام وقوع مرگ بر اثر آنچه عارضه مغزی در بامداد شنلبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه بر عهده داشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More