شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حسین مرعشی: نداشتن نظر مشترک با قدرت اصلی نظام مانع اصلاحات سیاسی و فرهنگی در ایران است

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، با تاکید بر این که در شرایط فعلی ایران فقط اصلاحات اقتصادی و اجتماعی می‌تواند موفق باشد، گفت اصلاح‌طبان در اصلاحات سیاسی و فرهنگی به دلیل نداشتن نظر مشترک با «قدرت اصلی نظام»، کارشان «بسیار سخت و نشدنی» است.

مرعشی در گفت‌وگویی با روزنامه همشهری که سه‌شنبه چهارم شهریور منتشر شد، گفت: «اگر بخواهم امروز حرف مهمی به شما بزنم، آن این است که از نظر من شاید بهتر این است که اصلاح‌طلبان و نظام به یک جمع‌بندی جدیدی برسند.»

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خواستار آن شد که همه نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب درون نظام جمهوری اسلامی «یک حداقلی» را برای اصلاحات و توسعه اقتصادی و اجتماعی تعریف و «بر سر آن با نظام تفاهم» کنند.

او در این زمینه به کشور کمونیستی چین اشاره کرد و ادامه داد: «مثل تجربه چین، مگر در چین دموکراسی هست؟ مگر آزادی در چین به مفهوم غرب وجود دارد؟ خیر، یک سیستم بسته کمونیستی چین را اداره می‌کند اما چهل سال مکرر است که رشد اقتصادی هشت درصد را تجربه می‌کند.»

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی همچنین خواستار بازگشت مسیر جمهوری اسلامی به سال‌ ۱۳۶۸ شد که تازه جنگ ایران و عراق به پایان رسیده بود و اکبر هاشمی رفسنجانی با شعارهای اقتصادی دولت را در دست گرفت.

مرعشی درباره شباهت آن دوره با دوره کنونی که همان ضعیف‌تر شدن اقتصاد ایران و فقیرتر شدن جامعه بود، گفت: «اگر آمار و ارقام را در سال ۶۸ بررسی کنیم، هر ایرانی ۵۰ درصد یک ایرانی در سال ۵۶ ثروت داشته است.»

او بار دیگر تاکید کرد: «آنچه امروز به‌ نظر من ضروری است این است که اصلاحات را به‌ صورت جدی در دو حوزه اقتصادی و اجتماعی ببینیم و کشور را از فقیر و ضعیف شدن نجات دهیم.»

مرعشی که پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ بازداشت و زندانی شد، با این حال، نظام سیاسی مبنتی بر ولایت فقیه را دارای «دستاوردها»یی دانست و گفت «امنیت» و «استقلال» از این دستاوردها است.

این عضو با نفوذ حزب کارگزاران سازندگی به غیر از شرایط داخلی، شرایط دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه را نیز در دشوار بودن تحقق اصلاحات سیاسی و فرهنگی در ایران موثر دانست.

او  گفت در «شمال کشور» ولادیمیر پوتین به‌دنبال «حکمرانی دائمی» است تا به یک «تزار جدید» بدل شود، در ترکیه که سابقه دموکراسی دارد اردوغان درصدد «بازسازی سلاطین عثمانی» است و در جنوب ایران هم که «تکلیفش مشخص» است.

مرعشی تاکید کرد: «ما در منطقه‌ای نیستیم که به‌سادگی جوانه‌های دموکراسی و حقوق بشر از دلش بیرون بیاید.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More