شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حسین سلامی به فرماندهی کل سپاه پاسداران منصوب شد

با حکمی از سوی آیت‌الله خامنه‌ای،‌ رهبر ایران،‌ حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. پیش از این، محمد علی جعفری برای بیشتر از ۱۰ سال فرماندهی سپاه را برعهده داشت.   

بنا بر خبری که پایگاه خبری رهبر ایران منتشر کرد،‌ علی خامنه‌ای در حکم خود از آنچه که «خدمات با ارزش و ماندگار سردار سرلشکر جعفری»‌ خوانده قدردانی کرده و او را به عنوان مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی «بقیه الله» منصوب کرد.    

انتخاب فرمانده تازه برای سپاه پاسداران یک هفته پس از قرار گرفتن این نهاد در فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت امورخارجه آمریکا انجام می‌شود. 

در سال ۱۳۹۲ و در دوران فرماندهی سپاه،‌ محمدعلی جعفری از سوی نشریه «فارین پالیسی» آمریکا به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی در کنار آیت‌الله خامنه‌ای،‌ رستم قاسمی،‌ حیدر مصلحی و محسن فخری زاده، در بین ۵۰۰ شخصیت تاثیرگذار جهان خوانده شده بود. پیش از این هیچ‌گونه خبر و گمانه‌زنی از احتمال تغییر در فرماندهی سپاه پاسداران منتشر نشده بود.  

علی خامنه‌ای در حکم خود خطاب به حسین سلامی،‌ به او درجه سرلشکری اعطا کرده و از او خواسته تا «توانمندی‌های همه جانبه و آمادگی در همه بخش‌ها» در سپاه را مد نظر قرار دهد.

حسین سلامی،‌ هم‌زمان با مسئولیت در سپاه پاسداران در درجه سرتیپی، به تدریس در دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه و همچنین تحصیل در دانشگاه علم‌ و صنعت تهران پرداخته بود.

سردار حسین سلامی،‌ فرمانده جدید سپاه پاسداران، در سال‌های اخیر مواضع متفاوتی در حوزه سیاست داخلی و دیپلماسی کشور اتخاذ کرده است.  

او اخیرا بر راهبرد افزایش توان موشکی سپاه تاکید کرده و همچنین در واکنش به فشارهای بین‌المللی درباره برنامه موشکی ایران گفته بود‌: «توان موشکی جمهوری اسلامی توقف‌ناپذیر و مهار ناپذیر است و اگر اروپایی‌ها بخواهند بر اساس یک توطئه، خلع سلاح موشکی ایران را دنبال کنند، «مجبور می‌شویم به یک جهش استراتژیک روی آوریم.»

وی همچنین درباره افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران گفته بود که در دوران فشار تحریم‌ها توان دفاعی کشور افزایش یافته است.  

سلامی همچنین در حوزه رقابت‌های منطقه خاورمیانه و خلیج ‌فارس به کشورهای رقیب گفته بود که در صورت ادامه سیاست‌های خود با پاسخ انتقامی ایران روبرو خواهند شد. او خطاب به کشورهای عربستان و امارات گفته بود: ‌«اگر از خطوط قرمزمان عبور کنید، قطعا از خطوط قرمز شما عبور خواهیم کرد.»

در حوزه سیاست داخلی نیز،‌ سردار حسین سلامی در انتقاد به منتقدان و معترضان گفته بود که «در دوران اخیر جریان فتنه برای کشور خطرناک‌تر از جنگ تحمیلی بوده است».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More