شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حسن نصرالله از بارگیری اولین محموله ارسالی سوخت ایران به لبنان خبر داد

 

حسن نصرالله،‌ دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز پنجشنبه گفت نخستین محموله سوخت از ایران به مقصد لبنان تا ساعتی دیگر بارگیری می‌شود.

نصرالله که در سخنرانی‌های قبلی نیز به دریافت سوخت از جمهوری اسلامی اشاره کرده بود،‌ روز پنجشنبه در پیام ویدیویی‌اش به مناسبت عاشورا گفت بعد از این محموله، قرار است «محموله‌های دیگری» هم برسد.

او افزود: «وقتی محموله سوخت به مدیترانه برسد درباره جزییات اینکه کی و کجا می‌رسد صحبت می‌کنم.»

نصرالله همچنین با ابراز امیدواری از رسیدن امن این محموله گفت محموله از لحظه‌ای که ایران را ترک کند متعلق به لبنان محسوب می‌شود.

لبنان که در سال‌های اخیر با اعتراضات اقتصادی و معیشتی مواجه بوده است،‌ در حال حاضر با بحران شدید کمبود سوخت و گازوئیل دست‌وپنجه نرم می‌کند و صف‌های طولانی در برابر جایگاه‌های سوخت تشکیل شده است.

حزب‌الله لبنان از جمله متحدان منطقه‌ای جمهوری اسلامی است و مقام‌های نظامی و سیاسی ایران بارها بر حمایت از آن در هر شرایطی تاکید کرده‌اند.

کشورهای غربی نیز بارها از اقدامات بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی،‌به ویژه حمایت نظامی و سیاسی‌اش از حزب‌الله، انتقاد کرده و خواستار توقف این اقدامات شده‌اند.

اظهارات نصرالله درباره بارگیری محموله سوخت به مقصد لبنان در حالی منتشر می‌شود که جمهوری اسلامی به دلیل تحریم‌های نفتی با کاهش چشمگیر در صادرات نفت و تامین منابع مالی مواجه است.

از سوی دیگر تامین سوخت و افزایش بهای آن در ایران نیز از جمله معضلات معیشتی مورد انتقاد مردم است و اعتراضات سراسری آبان ۹۸ ابتدا در واکنش به افزایش شبانه قیمت سوخت آغاز شد.

حسن نصر‌الله در سخنرانی‌های قبلی خود با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی اطمینان داده از لبنان پشتیبانی می‌کند، خطاب به دولت لبنان هشدار داده بود: «اگر قادر به حل بحران نیستید، حزب‌الله از ایران سوخت وارد می‌کند.»

در واکنش به این موضوع، سفیر آمریکا در بیروت در مصاحبه‌ای گفت واردات از ایران راه حل مناسبی برای بحران سوخت در لبنان نیست.

حمایت‌های جمهوری اسلامی از حزب‌الله لبنان همچنین موضوع نگرانی‌های اسرائیل نیز بوده است. 

جمهوری اسلامی اکنون در پرونده حمله اخیر به کشتی مرسر استریت که تحت مدیریت یک شرکت کشتیرانی اسرائیلی است مورد انتقاد قرار گرفته و از سوی کشورهای اروپایی، اسرائیل و آمریکا مسئول این حمله شناخته شده است.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More