شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حسن روحانی: پزشکی قانونی می‌تواند تعداد کشته‌های اعتراضات آبان را اعلام کند

 

حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری ایران،‌ در پاسخ به سوالی در ارتباط با دلیل عدم اعلام تعداد کشته‌شدگان اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه از سوی دولت اظهار کرد این آمار در اختیار پزشکی قانونی است.

روحانی روز یکشنبه ۲۷ بهمن‌ماه در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن «اغراق‌آمیز» خواندن آمار منتشر شده درباره کشته‌های آبان‌ماه گفت: «آمار کشته‌شدگان در اختیار پزشکی قانونی است. اما آمار ما با آمار رسانه‌های خارجی فاصله زیادی دارد.»

او از اشاره به تعداد کشته‌ها خودداری کرد و گفت پزشکی قانونی می‌تواند آن را اعلام کند. 

این در حالی است که طی بیش از سه ماه گذشته از زمان آغاز اعتراض‌های سراسری، مسئولان دولت و دستگاه قضایی از ارائه هرگونه گزارشی در زمینه کشته‌ها و بازداشتی‌های این اعتراض‌ها خودداری کرده‌اند. 

روحانی در همین زمینه افزود: «از ابتدا هم گفته بودم در این زمینه نیروهای خودی، پلیس، بسیج، عابران و مردم عادی از کسانی که متعرضان و مهاجمان بوده‌اند، تفکیک شود.»

پیشتر خبرگزاری رویترز در گزارشی از کشته شدن حدود ۱۵۰۰ نفر طی این اعتراض‌ها خبر داده بود. وزیر کشور نیز در اظهاراتی تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی به سر و بدن معترضان را تایید کرد.

رییس‌جمهوری ایران ضمن اشاره دوباره به موافقت «کل نظام» با تصمیم افزایش قیمت بنزین «آسیب دیدن اعتماد عمومی» در جریان حوادث آبان‌ماه را تایید کرد.

اعلام دیر انهدام هواپیما تعهمدی نبود

روحانی در بخش دیگری از نشست رسانه‌ای خود در پاسخ به سوالی درباره انهدام هواپیمای مسافربری اوکراین با موشک سپاه پاسداران آن را «اشتباه عجیب» و «غیرقابل باور» خواند.

او افزود: «باید این مساله و‌بررسی زودتر اعلام می‌شد، مثلا همان پنجشنبه، خب این تاخیر به ما لطمه زد. اما تعمدی در کار نبود.»

رییس‌جمهوری ایران همچنین اشاره کرد که با وجود درخواست او برای اعلام دلیل انهدام هواپیما این موضوع اتفاق نیفتاد و دولت غروب جمعه جلسه شورای عالی امنیت ملی را تشکیل داد و در این‌باره تصمیم به اعلام گرفت.

او همچنین در زمینه بستن آسمان کشور در شرایط جنگی مسئولیت داشتن دولت در این زمینه را رد کرد.

استعفا معنا ندارد؛‌ دوبار استعفایم را مطرح کردم

رییس دولت در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشرشده پیشین مبنی بر استعفای خود آن را «بی‌معنا» عنوان کرد و افزود با این حال دوبار استعفای خود را با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مطرح کرده است.

روحانی گفت: «یک بار پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ به دلایلی که نمی‌خواهم مطرح کنم نزد رهبر رفتم و گفتم اگر فکر می‌کنید شخص دیگری می‌تواند بهتر دولت را اداره کند من حاضرم کناره‌گیری کنم.»

او اشاره کرد که طرح استعفای او برای دومین بار نیز در سال ۱۳۹۷ به دلیل برخی مسائل مطرح در دولت که باز هم او از ذکر آن‌ها خودداری کرد، صورت گرفت و با مخالفت خامنه‌ای مواجه شد.

درباره عربستان برای ما پیام آوردند

روحانی درباره تنش میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، ارسال پیام به ایران در این زمینه از سوی کشورهای دیگر از جمله پاکستان و عراق و برخی کشورهای اروپایی را تایید کرد.

این در حالی است که محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران،‌ روز شنبه طی سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود: «در سطح دولتی و حکومتی» مذاکره‌ای با عربستان سعودی  صورت نگرفته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More