شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حسن روحانی: مردم در زندگی روزمره دچار مشکل نیستند

 

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران،‌ ضمن اشاره به فشار تحریم‌ها و رشد اقتصادی منفی ایران اعلام کرد شرایط کشور به گونه‌ای نیست که مردم در «زندگی روزمره و نیامندی‌های ضروری» دچار مشکل شوند.

روحانی روز دوشنبه ۹ دی‌ماه در مراسم روز ملی پتروشیمی اظهار کرد: «ما در شرایطی نیستیم که ملت ما در زندگی روزمره و نیازمندی‌های ضروری خود دچار مشکل شود، آمار ما در فروردین بهار و تابستان نشان داد که روند اشتغال علی‌رغم فشارها و تحریم‌ها درست بوده است.» 

او در همین زمینه از مردم خواست که با توجه به تحریم‌ها «تحملشان بالا برود» تا بتوانند «در شرایط سخت» زندگی خود را پیش ببرند.

 این در حالی است که او در آبان‌ماه و هم‌زمان با آغاز اعتراض‌های سراسری به افزایش قیمت بنزین نیز ضمن تایید فشار اقتصادی اشاره کرد ه بود که بر اساس آمار موجود «حدود ۷۵ درصد مردم در شرایط فشار قرار دارند.»

رییس‌جمهوری ایران در ادامه اظهارات روز دوشنبه خود در مورد اعتراض اقتصادی مردم گفت: «محاسبه آن‌ها (آمریکا) این بود که این فشارها بعد از پنج، شش ماه موجب اعتراض مردم می‌شود و آن‌ها به خیابان آمده و شورش و ناآرامی می‌شود.»

روحانی ضمن اشاره به «رشد اقتصادی منفی» ابراز امیدواری کرد که این شاخص در سال ۱۳۹۹ مثبت شود.

منطقی نیست بگویند چرا به وعده‌ها عمل نکردید

رییس‌جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنرانی روز دوشنبه با اشاره به شرایط «جنگ اقتصادی» خطاب به منتقدان در زمینه عدم تحقق وعده‌های دولت گفت: «این حرف یک حرف منطقی نیست که برخی‌ها که با دولت خرده فرمایش دارند، بگویند در سال ۹۵ در فروردین ۹۶ این‌ها را گفتید و فروردین ۹۸ لحن فرق کرده است.»

او افزود: «ما در شرایط صلح آن قول‌ها را داده بودیم. بعد وارد یک جنگ شدیم.»

رییس‌جمهوری در زمینه تاثیر تحریم‌ها بر درآمد ارزی ایران اعلام کرد: «دشمنان فکر کردند اگر درآمد نفت خام ما را کاهش دهند، درآمد ارزی ما دچار اختلال می‌شود.»

روحانی اضافه کرد: «با رهبران کشورهای بزرگی که ملاقات می‌کنیم، همه آن‌ها می‌گویند هم آمریکا اشتباه کرده و هم ناموفق بوده است. این حرف‌ها از سوی نزدیکترین دوستان آمریکا است.»

پیشتر در آذرماه اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول روحانی، ضمن تایید تاثیر تحریم‌ها بر کاهش شدید صادرات نفت ایران اظهار کرده بود که «حتی کشورهای دوست ایران هم تقریبا جرات این که از ما نفت بخرند ندارند.»

از سوی دیگر مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سال ۱۳۹۹ سازمان برنامه و بودجه ایران، ‌نیز با تایید تلویحی کاهش فروش نفت ایران تا ۳۰۰ هزار بشکه، گفته دولت با هدف «امیدآفرینی» این رقم را در بودجه سال آینده «یک میلیون بشکه» در نظر گرفته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More