شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حسن روحانی: در سرنگونی هواپیمای اوکراینی فقط یک نفر مقصر نبود

 

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران،‌ ضمن تاکید بر رسیدگی قوه قضاییه به پرونده سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین با موشک سپاه پاسداران اعلام کرد که فقط یک نفر نمی‌تواند در آن مقصر بوده باشد.

روحانی روز سه‌شنبه  ۲۴ دی در همایش دستاوردهای بخش کشاورزی اظهار کرد: «من به دلیل کم و بیش آشنایی که با مساله پدافند هوایی دارم، این را می‌گویم که در این داستان نمی‌تواند فقط یک فرد مقصر باشد.» او خواستار مجازات همه مقصران شد.

 او افزود: «نه این‌ که یک نفر که دکمه را فشار داده مقصر بوده است. دیگرانی هم هستند و من می‌خواهم که این مساله با صداقت برای مردم بیان بشود.» رییس جمهوری همچنین خواستار توضیح چرایی طولانی شدن اعلام دلیل سقوط هواپیما از سوی مسئولان شد.

پیش از این فرماندهان سپاه پاسداران در توضیح این حادثه گفته بودند که «خطای انسانی» افسر پدافند هوایی و قطع سیستم ارتباطی او در زمان مشاهده این پرواز موجب شلیک اشتباه به هواپیمای اوکراین شده است.

روحانی درباره روشن شدن ابعاد این موضوع برای دولت گفت: «من از لحظه‌ای که احتمال دادم سقوط این هواپیما به صورت طبیعی و عادی نباشد، تلاش فراوانی کردم که دوران بررسی و تحقیق کوتاه شود و ما به دقت بدانیم که این هواپیما چگونه سقوط کرده است.»

پیشتر علی ربیعی، سخنگوی دولت، اعلام کرده بود که دولت و شخص رییس‌جمهوری تا «عصر جمعه» از شلیک موشک سپاه پاسداران به این هواپیما بی‌خبر بوده‌اند.

روحانی از دستگاه قضایی خواست تا «یک دادگاه ویژه با یک قاضی عالی‌رتبه و ده‌ها کارشناس»‌ برای رسیدگی به این پرونده تشکیل دهد.

او همکاری نیروی مسلح در این موضوع را «خوب» توصیف و اظهار کرد «این‌ که با صراحت لهجه خطای خود را اعلام و از مردم عذرخواهی‌ کردند گام اول خوبی بوده است.»

رییس‌جمهوری ضمن اشاره به «عادی» نبودن این پرونده اشاره کرد که همه دنیا به دادگاه رسیدگی به این موضوع نگاه خواهد کرد. 

او همچنین گفت که در گفت‌وگو با رهبران و مسئولان کشورهایی که شهروندانشان در این هواپیما بوده قول رسیدگی دولت به این موضوع را داده است.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز شنبه، و پس از سه روز رد موضوع شلیک موشک از سوی مسئولان دولت، تایید کرد که هواپیمای مسافربری اوکراین با ۱۷۶ مسافر و خدمه با اصابت موشک سپاه پاسداران سرنگون شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More