شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حسن روحانی: تنگه هرمز جای شوخی نیست، همه دنیا باید از سپاه پاسداران سپاسگزار باشد

حسن روحانی می‌گوید جمهوری اسلامی برای مذاکره‌ای عادلانه و نه تسلیم آماده است.

رئیس‌جمهوری ایران روز چهارشنبه، ۲ مرداد در جلسه هیات دولت با اعلام آمادگی برای مذاکره، گفت: «برای انجام مذاکره عادلانه، قانونی و عزتمندانه کاملاً آمادگی داریم تا مشکلات را حل و فصل نماییم؛ اما در عین حال حاضر نیستیم به اسم مذاکره کنار میز تسلیم بنشینیم.»

کاخ سفید در حالی که سیاست فشار حد‌اکثری را در قبال ایران در پیش گرفته، بارها پیشنهاد مذاکره با جمهوری اسلامی داده است.

حسن روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به میانجی‌گری کشورهای دیگر و تداوم مکاتبات و تماس‌هایی در این ارتباط، تاکید کرد که «هرگز فرصت مذاکره را از دست نخواهیم داد.»

او خطاب به آمریکا گفت: «چنانچه طرف مقابل اقدامات درست و متعادلی انجام دهد و آتش بس در جنگ اقتصادی حاصل شود، فرصتی ایجاد خواهد شد که با یکدیگر سخن گفته و به نتیجه برسیم.»

اشاره رئیس‌جمهوری به تحریم‌های فزاینده ایالات متحده آمریکاست که پس از خروج یکجانبه از برجام علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده است.

رئیس‌جمهوری ایران همچنین با انتقاد از بی‌عملی اروپا در قبال برجام گفت: «کاهش تعهدات کشورمان موقتی است و چنانچه آنها به تعهدات خود به طور کامل عمل کنند، قابلیت بازگشت به شرایط قبل از کاهش تعهدات‌مان‌ را داریم.»

 

اهل لجبازی و جنگ نیستیم اما تسلیم قلدری نمی‌شویم

حسن روحانی در ادامه سخنان خود تاکید کرد که «ما اهل لجبازی و دنبال جنگ و تنش نیستیم، اما در عین حال حاضر نیستیم زیر حرف زور برویم و در برابر قلدری تسلیم شویم.»

او با اشاره به این که جمهوری اسلامی هیچگاه به دنبال تنش و درگیری نبوده، خطاب به برخی کشورهای اروپایی گفت: «چنانچه به چارچوب‌های بین‌المللی متعهد باشند و از اقدامات خلاف خود از جمله آنچه در جبل الطارق انجام دادند دست بردارند، پاسخ متناسبی نیز از ایران دریافت خواهند کرد.

 

تنگه هرمز جای شوخی نیست

حسن روحانی همچنین تنگه هرمز را دارای «موقعیت بسیار مهمی» خواند و گفت که این تنگه «نه جای شوخی است و نه جای اینکه کشوری بخواهد مقررات بین‌المللی را در آن نادیده گرفته و برخلاف جهت و بی‌توجه به هشدارهای سپاه پاسداران که مسئولیت امنیت تنگه هرمز را برعهده دارد، وارد این تنگه شود.»

رئیس‌جمهوری ایران با انتقاد از حضور نظامی نیروهای خارجی در خلیج فارس و دریای عمان گفت مسئولیت اصلی حفاظت از تنگه هرمز و خلیج فارس عمدتا بر عهده جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همجوار است و ارتباطی به دیگران ندارد.

او از «اقدام شجاعانه سپاه پاسداران» در متوقف کردن «کشتی متخلف» بریتانیایی تجلیل کرد و گفت سپاه پاسداران کار «بسیار دقیق، حرفه‌ای و درستی» انجام داده و «همه دنیا باید از سپاه پاسداران بخاطر امنیت خلیج فارس، سپاسگزار باشند.»

 

برجام، داغی بر دل عربستان سعودی و اسرائیل

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به نقش عربستان سعودی و اسرائیل بر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، گفت که برجام «داغ سنگینی» بر دل رهبران عربستان سعودی و اسرائیل نشانده بود.

او همچنین برجام را عامل مؤثری برای «مبارزه با قاچاق» خواند و گفت این توافق موجب شده بود «دکان کاسبانه عده‌ای تعطیل شده و از اموال مردم سوء استفاده نشود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More