شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حسن روحانی: تحریم‌های نفتی آبراه‌های بین‌المللی را ناامن می‌کند

همزمان با ادامه تنش بر سر تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس،‌ حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری ایران، با انتقاد از تحریم‌ها بر بازار نفت کشور گفت: «قدرت‌های جهانی می‌دانند که در صورت تحریم کامل نفت و به صفر رساندن صادرات نفت ایران، آبراه‌های بین‌المللی نمی‌تواند امنیت سابق را داشته باشد.»

روحانی روز چهارشنبه ۳۰ مردادماه در دیدار هیات دولت با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را ناموفق دانست و گفت: «فشار یک‌جانبه علیه ایران نمی‌تواند به نفع آن‌ها باشد و امنیت‌شان را در منطقه و جهان تضمین نمی‌کند.»

همزمان، برایان هوک،‌ رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، روز گذشته با اشاره به موضوع امنیت خلیج فارس از مشارکت ۳۰ کشور جهان در طرح ائتلاف امنیت دریایی آمریکا خبر داده بود. 

دولت آمریکا طرح ائتلاف نظامی برای تامین امنیت دریایی در تنگه هرمز را پس از توقیف کشتی‌های بریتانیا در خلیج‌فارس از سوی سپاه‌ پاسداران مطرح و از ۶۰ کشور دنیا برای مشارکت در آن دعوت کرد. بریتانیا،‌ اسرائیل، و استرالیا در بین کشورهایی قرار دارند که از این ائتلاف استقبال کرده‌اند.

مقام‌های سیاسی و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی این ائتلاف و حضور اسرائیل در خلیج فارس را باعث «ناامنی» و امکان تنش نظامی دانسته‌اند.

 

مسیر کاهش تعهدات برجامی درست است 

رییس‌جمهوری ایران با اشاره به موضوع پایبندی جمهوری اسلامی به برجام اعلام کرد: «مسیر صحیح و درستی را در کاهش تعهدات انتخاب کرده‌ایم.» 

او اضافه کرد که صبر ما حدی دارد و «در برابر بی‌تعهدی آن‌ها نمی‌توانیم تعهد کامل بپذیریم.»

همزمان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز اعلام کرده ممکن است جمهوری اسلامی در برابر «رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی» دولت دونالد ترامپ،‌ ممکن است رفتار «غیرقابل پیش‌بینی» از خود بروز دهد. 

ایران پیشتر در دو مرحله ذخیره اورانیوم غنی‌شده و سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش داد و اعلام کرد در گام سوم تعهدات برجامی را باز هم کاهش خواهد داد. سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز دوشنبه ۲۸ مردادماه از در جریان بودن روند «طراحی گام سوم» خبر داد.

با این حال، روحانی با اشاره به ادامه گفت‌و‌گوهای جمهوری اسلامی با کشورهای باقی‌مانده در برجام اعلام کرد «در صورت موفقیت،‌ می‌تواند شرایط را عوض کند.» 

رییس‌جمهوری ایران در این دیدار با اشاره به سیاست‌های دولت در رابطه با تنظیم بازار داخلی از «کاهش تورم»، «آرامش بازار ارز» و «کاهش بیکاری» خبر داد. 

روحانی گفت: «با وجود تلاش‌های همه‌جانبه آمریکا برای جلوگیری از صادرات و واردات کالا، توانستیم در بازار تعادل و ثبات ایجاد کنیم.»

او اعلام کرد که ایران در در تولید بنزین به خودکفایی رسیده است و اقدام به صادرات آن می‌کند. در عین حال روحانی گفت که «باید مصرف بی‌رویه بنزین را کاهش دهیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More