شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حسن روحانی: به رهبر برای تایید صلاحیت نامزدها نامه نوشتم 

 

حسن روحانی، رییس‌ جمهوری ایران، خبر داد که در نامه‌ای به علی خامنه‌ای خواستار تایید صلاحیت برخی از نامزدهای رد صلاحیت شده انتخابات شده است.

او روز چهارشنبه پنجم خرداد در جلسه هیات دولت گفت که رهبر جمهوری اسلامی در دوره‌های گذشته کمتر در این موضوعات «وارد شده» شده اما در مواردی برخی نامزدها با دستور و حکم حکومتی او تایید صلاحیت شده‌اند.

روحانی توضیح بیشتری درباره نامه خود نداد و به نام نامزدهایی که خواستار تایید صلاحیت آنان شده اشاره نکرد.

شورای نگهبان با رد صلاحیت ۵۸۵ نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، هفت فرد مورد قبول خود را اعلام کرد. علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، محمود احمدی‌نژاد و مسعود پزشکیان شناخته‌شده‌ترین نامزدهای رد صلاحیت شده‌اند.

در این میان رد صلاحیت علی لاریجانی، رییس سابق مجلس، بازتاب بیشتری نسبت به دیگر نامزدها داشته و برخی چهره‌های سیاسی آن را غیر قابل باور دانسته‌اند.

روحانی همچنین گفت که می‌تواند به عنوان رییس جمهوری و بر اساس اصل ۱۱۳ قانون اساسی درباره رد صلاحیت نامزدها تذکر نقض قانون اساسی دهد، اما شورای نگهبان در موارد قبلی اعلام کرده رییس جمهوری نمی‌تواند تذکر قانون اساسی دهد.

رییس جمهوری ایران همچنین گفت: «جان انتخابات رقابت است و اگر این جان را از انتخابات بگیرید کالبد بی‌جان می‌شود و می‌افتد.»

او اضافه کرد: «رییس‌ جمهوی باید مردم ایران را در مذاکرات خارجی نمایندگی کند. اگر خدایی ناکرده در یک انتخابات حضور کمرنگ باشد، آن وقت مصلحت ملی و امنیت و حیثیت نظام در جهان چگونه خواهد بود؟»

 

استخراج ارز دیجیتال باید تا پایان شهریور تعطیل شود

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود دلیل اصلی قطعی برق را خشکسالی دانست.

او در عین حال اعلام کرد که همه مراکز استخراج ارز دیجیتال باید تا پایان شهریور فعالیت خود را تعطیل کنند.

به گفته روحانی، مراکز قانونی استخراج ارزهای دیجیتال  در مجموع ۳۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند، اما حدود دو هزار مگاوات برق توسط دستگاه‌های غیر مجاز استخراج ارز دیجیتال مصرف می‌شود.

مقامات دولت یکی از دلایل اصلی قطعی برق در استان‌های ایران در روزهای گذشته را استخراج ارز دیجیتال ذکر کرده‌اند.

با این حال برخی از کارشناسان دلیل اصلی قطعی برق را سرمایه‌گذاری نکردن دولت برای تولید برق، فرسوده بودن شبکه انتقال برق و همچنین کمبود تولید به دلیل خشکسالی ذکر کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More