شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حسن روحانی: بریتانیا آغازگر ناامنی است و تبعات آن را خواهد دید

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران اقدام بریتانیا در توقیف کشتی حامل نفت ایران به سوریه در آب‌های جبل‌الطارق را «کودکانه»، «سخیف»، «اشتباه» و «احمقانه» توصیف کرد.

رئیس‌جمهوری ایران روز چهارشنبه، ۱۹ تیرماه در جلسه هیات دولت، با «اشغالگر» خواندن بریتانیا، به مقام‌های آن کشور هشدار داد که «شما آغازگر ناامنی هستید و تبعات آن را بعداً درک خواهید کرد.»

با این حال، حسن روحانی اظهار امیدواری کرد که این اقدام تکرار نشود که در آن صورت «موجب ناامنی در جهان شده و به زیان همه خواهد بود.

نیروی دریایی بریتانیا پنج‌شنبه گذشته، نفتکش ایرانی را در چارچوب تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف کرد و دادگاهی نیز توقیف آن را برای دو هفته تمدید کرد.

همزمان، محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران گفته توقیف نفتکش ایرانی از سوی نیروی دریایی بریتانیا «بدون پاسخ نخواهد ماند.»

 

آمریکا با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد

رئیس جمهوری ایران رفتار آمریکا در قبال برجام را حکایت «خنده‌آور» آدمی خواند «که با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد.»

به گفته او، آمریکایی‌ها از یک سو، برجام را «یک توافق بسیار بد» و «بدترین توافق» می‌دانند و «بدون هیچ بهانه‌ای» از آن خارج می‌شوند، و از سوی دیگر، وقتی با کاهش تعهدات ایران در برجام روبرو می‌شوند، همگی «ابراز نگرانی» می‌کنند و از شورای حکام درخواست جلسه فوق‌العاده می‌کنند.

هفته گذشته، نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار نشست فوری و ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی فعالیت‌های هسته‌ای اخیر ایران شده بود. این نشست قرار است امروز چهارشنبه تشکیل شود.

حسن روحانی همچنین افزود ایالات متحده «تنها کشوری است که در دنیا غنی‌سازی بد انجام داده و از سلاح اتمی استفاده کرده» و «امروز نصیحت‌گر دیگران شده و خود را مصلح معرفی می‌کند.»

 

 

اروپایی‌ها نگران آمریکا باشند نه ایران

رئیس جمهوری ایران با انتقاد از نگرانی اروپایی‌ها در قبال کاهش تعهدات ایران در برجام، گفت «نگرانی شما باید از آمریکا باشد که کل این تعهد و برجام را زیر پا گذاشته و تمام تعهدات بین‌المللی را متزلزل کرده است.»

حسن روحانی می‌گوید جمهوری اسلامی ایران کماکان «در چارچوب برجام و توافق حرکت می‌کند» و ساختار برجام برهم نخورده است. او به ۱۴ ماهی که از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام می‌گذرد و۲ ماه فرصتی که به اروپا داده شده اشاره و تصریح کرد که «اقدامات ایران کاملاً صحیح، درست و در چارچوب قانون است.»

رئیس جمهوری ایران برجام را «یکی از افتخارات دیپلماسی ایران» می‌داند و بر این باور است که تا قبل از این توافق، «در تاریخ سیاسی ایران هیچگاه فرصتی پیش نیامده بود که قدرت دیپلماسی خود را به رخ جهانیان بکشانیم.»

به گفته او این توافق موجب «انزوای آمریکا» شده و ایران را در «جایگاه مدعی» نشانده است. از اینرو، جمهوری اسلامی برای «برخورد هیجانی» با آن «عجله‌ای» ندارد.

 

 

طرح مذاکره از سوی آمریکا؛ فریبکارانه، نادرست و غلط

رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به اوضاع اقتصادی مردم و مشکلات در روابط بانکی و فروش کالا و واردات و صادرات، بحث مذاکره از سوی آمریکا را «فریبکارانه، نادرست و غلط» خواند و گفت: «اگر در گفتار خود صادق هستید، باید کل تحریم‌ها را کنار بگذارید و از ملت ایران به خاطر اقدامات غلط و نادرستی که انجام داده‌اید، عذرخواهی کرده و به تعهدات خود باز گردید. در آن صورت شرایط متفاوت خواهد بود.

حسن روحانی در پایان سخنان خود، با اشاره به اینکه «در این مقطع حساس دشمن در برابر ملت ایران دندان‌های خود را تیز کرده»، خواستار وحدت، همدلی و همفکری همه مردم، احزاب و جناح‌ها نسبت به یکدیگر شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More